Zakelijke website optimaliseren tijdens zomervakantie

Zit niet stil tijdens de zomervakantie: werk aan je website!

Door Angela Lanser, 

Uitleg Tips

In het merendeel van het land is de zomervakantie aangebroken. Dat betekent ook dat de aanwas van nieuwe klanten wellicht wat minder is of dat de telefoon niet roodgloeiend staat. Je kunt de komkommertijd natuurlijk nuttig besteden aan je eigen onderneming. Hoe? Neem je eigen zakelijke website eens goed onder de loep! Tijdvooreensite geeft je 8 tips om je website te optimaliseren zodat jouw business na de zomervakantie weer kan knallen.

Kijk eens kritisch naar je webteksten

Lopen de teksten op je website als een tierelier of zijn deze voor verbetering vatbaar? Goede webteksten worden niet alleen gewaardeerd door de mensen die je website bekijken, maar ook door zoekmachines als Google. Door kritisch naar elke tekst (of de meest belangrijke) te kijken, sla je als het ware twee vliegen in één klap. In dit blog vind je 8 schrijftips voor sterke webteksten. Tevens staan in het artikel enkele handige online tools die de leesbaarheid van teksten kunnen controleren. Doe er je voordeel mee!

Maak je website meer SEO-proof met de Search Console

De Search Console is een gratis tool van Google om je website op eenvoudige wijze te monitoren. Je kunt ‘m gebruiken om jouw webteksten te optimaliseren voor zoekmachines (SEO). In de Google Search Console is te zien via welke zoekopdrachten mensen op jouw website terechtkomen én op welke zoekopdrachten je website getoond wordt op de resultatenpagina. Deze gegevens kun je in jouw voordeel gebruiken om je content meer SEO-proof te maken. Dit doe je als volgt:

Open de Search Console en klik aan de rechterzijde op het tabje Zoekresultaten onder het kopje Prestaties. Selecteer nu Vertoningen, Gemiddelde CTR en Gemiddelde positie en sorteer de data op basis van het aantal vertoningen. Wordt jouw website vaak vertoond op een zeer relevante zoekterm, maar valt de gemiddelde positie buiten de top-3? Dan zou je snel winst kunnen behalen door deze zoekterm op een natuurlijke manier in je content te verwerken. In Google Search Console kun je ook voor een specifieke pagina de meest ingetikte zoektermen bekijken. Op deze manier kun je heel gericht te werk gaan om je website te optimaliseren voor zoekmachines.

Heb je nog geen Search Console account? Check dan snel dit blog over deze onmisbare tool en volg het stappenplan.

Werk aan je lokale SEO

De zomerperiode is dé tijd waarin mensen de deur uit gaan. Niet alleen voor een welverdiende vakantie (in het buitenland), maar ook voor een dagtripje, een te lang uitgestelde knipbeurt of om te ontspannen in het wellness centrum. Heb je zelf een fysieke vestiging voor jouw onderneming? Dan is het raadzaam om deze kans optimaal te benutten door te werken aan je lokale SEO. Wanneer mensen in de buurt van jouw bedrijf een zoekopdracht in Google doen, wil je natuurlijk dat jij bovenaan staat. Of in ieder geval een prominente positie hebt. Een goede eerste stap is het verbeteren van jouw Google Mijn Bedrijf Pagina. Daarnaast kun je pagina's verrijken met de voor jou relevante locatie.  Bijvoorbeeld 'boot huren Haarlem' of 'pasfoto laten maken Beverwijk'. Meer lokale SEO-tips en de voordelen ervan lees je in ons blog.

Afbeeldingen optimaliseren

Voldoende aandacht geschonken aan je teksten? Dan kun je aan de slag met de afbeeldingen op jouw website. Hiermee doelen we niet op het photoshoppen van gezichten op foto’s en het creëren van hippe filters. Wat dan wel? Zorg dat alle afbeeldingen geoptimaliseerd zijn voor het web. Dit houdt voornamelijk in dat je plaatjes zo licht mogelijk maakt, zonder dat hierbij de kwaliteit verloren gaat. Zware afbeeldingen (van bijvoorbeeld 5MB) zorgen namelijk voor een langere laadtijd van je website. Dat is niet alleen vervelend voor ongeduldige bezoekers, ook Google neemt de laadtijd mee in de rangschikking van zoekresultaten. Trage websites worden over het algemeen ‘afgestraft’ met een lagere positie. 

Maximale resolutie met minimale laadtijd dus. Via websites als TinyJPG, maar ook met Adobe Photoshop kun je afbeeldingen optimaliseren voor het internet.  Een andere optie is het uploaden van foto's in een zogeheten next-gen bestandsindeling. Dit moderne bestandstype verkleint de bestandsgrootte van afbeeldingen zonder merkbare kwaliteitsverlies. De meest gebruikte next-gen formats zijn SCG, JPEG 200 en WebP. In dit artikel vertellen we uitgebreid over next-gen image formats.

Richt een goede 404-pagina in

Helaas komt het wel eens voor dat een websitebezoeker terecht komt op de 404-pagina, bijvoorbeeld omdat de pagina die wordt gezocht, is verwijderd of verplaatst. De 404-pagina voorkomt dat zij op een dood spoor belanden. Tijdvooreensite website zijn altijd voorzien van een standaard tekstje op de 404-pagina. In het CMS kun je deze tekst opleuken en uitbreiden met informatie. Pak dit blog over de foutmeldingspagina erbij om te bekijken hoe je dit doet en waar een goede 404-pagina aan moet voldoen.

Interne links toevoegen

Binnen de tekst van een pagina, kun je interne links maken naar andere pagina’s op de website. Interne links gebruik je om de gebruiksvriendelijkheid van je website te vergroten en om je online vindbaarheid te verbeteren. Interne links helpen Google om nieuwe pagina’s snel te vinden en om de correlatie tussen pagina’s te begrijpen. In dit blog hebben we ook een aantal interne links toegepast. Tip: gebruik niet een tekst als ‘klik hier’ maar liever het daadwerkelijke zoekwoord of de hele zin om te linken. Dit is een stuk meer SEO-proof en meestal ook duidelijker. Probeer daarnaast een goede balans te vinden in het aantal interne links. Jouw teksten ermee volstoppen kan averechts werken!

Meta’s toevoegen

Misschien heb je al jouw pagina’s reeds voorzien van een sterke meta titel en meta omschrijving. Heb je dit nog niet gedaan? Dan loont het zeker om deze meta data in te vullen. De meta titel en omschrijving worden getoond in de zoekresultaten in Google. Zorg er dus voor dat deze stukjes tekst, met name de titel, aantrekkelijk genoeg zijn om erop te klikken. Daarbij is het verstandig om in de meta’s duidelijk te maken wat bezoekers op de desbetreffende pagina kunnen verwachten. Schep je verkeerde verwachtingen, dan zijn bezoekers zo weer weg! 

3 belangrijke do’s voor een goede meta’s

  • Gebruik zogeheten ‘trigger words’ zoals gratis, 24/7 bereikbaar, checklist, stappenplan of noem getallen;
  • Verwerk in de meta titel de belangrijkste zoekterm van de pagina en herhaal deze in de meta omschrijving;
  • Kijk wat jouw concurrenten voor meta’s hebben. Gebruik dit ter inspiratie en probeer die van jou uniek en nóg beter te maken.

Direct aan de slag? Je vindt de meta’s bij elke pagina in het SEO-tabblad van je CMS.

Breid je portfolio uit

Heb je een portfolio pagina op jouw website staan en ben je de afgelopen tijd er niet aan toegekomen om deze te vullen? Dit is hét ideale moment! Breid je portfolio uit met succesvolle en inspirerende projecten of cases. Met klantenreviews kun je deze eventueel extra kracht bijzetten. Tijdvooreensite klanten kunnen reviews eenvoudig handmatig toevoegen via de referentiemodule in het CMS.

Hulp nodig tijdens de zomervakantie

Bij Tijdvooreensite gaan alle werkzaamheden tijdens de zomervakantie gewoon door. Dat betekent dat je ons gewoon kunt bellen of mailen voor support. Wil je aan de slag met het verbeteren van je website, maar kom je ergens niet uit? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht