Google

Google heeft tegenwoordig al zoveel meer te bieden dan de welbekende zoekmachine. In onze blogitems geven we o.a. uitleg over gratis software tools als Google Analytics en de Search Console.

  • man achter een laptop met een kop koffie

    Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google?

    Door Tara van der Does, in Vindbaarheid

    Heb je jezelf weleens gegoogeld? En zie je dan tot je grote verbazing je website niet in de zoekresultaten van Google? En dan bedoelen we niet alleen wanneer jij jouw bedrijfsnaam of URL intypt, maar bijvoorbeeld ook wanneer je zoekwoorden intypt waarvan je weet dat jouw klanten ze gebruiken, zoals “bakkerij om de hoek” of “leuk café in Haarlem”. Nu vraag je je natuurlijk af hoe dit komt. Logisch, want als je een website hebt, wil je wel dat deze wordt gevonden in Google. 

    Lees het gehele artikel

  • Google Analytics op je website

    Google Analytics op jouw website

    Door Angela Lanser, in Functionaliteiten en Uitleg

    Google Analytics is een gratis software en geeft jou inzicht in alle mogelijke statistieken van jouw website. Met Google Analytics kun je niet alleen jouw verkopen en conversies meten, maar je krijgt ook inzicht in hoeveel bezoekers je hebt gehad en hoe ze bij jouw site terecht zijn gekomen. Een zeer uitgebreide tool dus waarbij je veel informatie over je site kunt analyseren. Daarbij is Google Analytics ook nog helemaal gratis!

    Lees het gehele artikel

  • Structured data seo voordelen

    Structured data: wat is het en wat kun je ermee?

    Door Angela Lanser, in Webdesign, Vindbaarheid en Uitleg

    Wie zijn website beter online vindbaar wil maken, kan zich richten op het zichtbare onderdeel van de website: de content. Met het toevoegen van onder meer headings, relevante zoektermen en interne links maak je jouw content ‘SEO-proof’. Ook aan de achterkant van je website valt een heleboel te optimaliseren voor zoekmachines. Bijvoorbeeld door het toepassen van structured data. Tijdvooreensite vertelt je wat structured data precies is en hoe je dit kunt inzetten om SEO-voordelen te behalen.

    Lees het gehele artikel

  • Uitleg over Google Bard chatrobot

    Bard is Google's antwoord op ChatGPT

    Door Angela Lanser, in Nieuws

    Na het grote succes van ChatGPT lanceert Google nu zijn eigen AI chatbot, genaamd Bard. Het nieuws over de nieuwe gespreks-AI-service is deze week naar buiten gebracht door Google’s CEO Sundar Pichai. De content op basis van kunstmatige intelligentie zal in Google Zoeken beschikbaar worden. Tijdvooreensite vertelt je wat we straks van Bard kunnen verwachten.

    Lees het gehele artikel

  • Google introduceert continu scrollen op desktop

    Google introduceert continu scrollen op desktop

    Door Angela Lanser, in Vindbaarheid en Nieuws

    Google zet een streep door de paginering in de zoekresultaten. Dat heeft de zoekmachinegigant deze week bekend gemaakt. De paginering wordt vervangen door het fenomeen continu scrollen. De nieuwe toepassing rolt in eerste instantie uit naar Engelstalige zoekopdrachten in de VS. Wanneer we in Nederland van de beruchte pagina 2 afscheid gaan nemen, is nog niet bekend.

    Lees het gehele artikel

  • Wat zijn next-gen formaten?

    Next-Gen image formats voor een snellere website

    Door Angela Lanser, in Vindbaarheid en Uitleg

    Dikke kans dat de afbeeldingen op jouw website JPEG’s of PNG’s zijn. De standaard JPEG-bestandsindeling dateert uit de early 90’s en is nog steeds veruit de meest gebruikte afbeeldingstype. Inmiddels is een compleet nieuwe generatie afbeeldingsformaten geïntroduceerd, maar veel mensen zijn nog niet bekend met deze new kids on the block. Wat zijn deze ‘next-gen formats’ precies en waarom adviseert zoekmachinegigant Google om deze op je website te gebruiken?

    Lees het gehele artikel

  • Google Analytics 4 uitleg

    Google Analytics 4: wat is het en hoe kan ik upgraden?

    Door Angela Lanser, in Nieuws en Uitleg

    Net als je dacht dat je Google Analytics eindelijk onder de knie had, komt de zoekmachinegigant met een update. En niet zomaar een. De nieuwe versie van Analytics heeft een visuele make-over gekregen én bevat tal van andere functionaliteiten. Google Analytics 4, de opvolger van de huidige versie Universal Analytics, maakt gebruik van machine learning, biedt betere cross-platform informatie en kijkt veel meer naar engagement. Google Analytics 4 is reeds beschikbaar en zal uiteindelijk de standaard worden.

    Lees het gehele artikel

  • Gratis en betaalde tools voor Google ranking checken

    Waar sta ik in Google? Zo check je dat zelf!

    Door Angela Lanser, in Vindbaarheid

    Lekker bezig met SEO? Dan wil je natuurlijk weten hoe hoog of laag jouw website staat in Google. Alleen op deze manier kun je bepalen of alle tijd en moeite die je hebt gedaan omtrent SEO de moeite waard is geweest. Maar hoe kom je erachter op welke positie jouw website voor een specifiek zoekwoord staat? Nou, hulpmiddelen genoeg! Tijdvooreensite neemt de beste betaalde en gratis ranking checkers met je door. Zo weet jij straks het antwoord op de vraag: sta ik sky high boven mijn concurrenten óf moet ik hard aan de bak met zoekmachineoptimalisatie?

    Lees het gehele artikel

  • 10 beste seo tools gratis

    10 beste SEO-tools voor ondernemers

    Door Angela Lanser, in Vindbaarheid

    Wie zoekt naar tools om aan de vindbaarheid van zijn website te werken, krijgt tientallen (al dan niet honderden) hulpmiddelen voorgeschoteld. Hier zitten een aantal top notch programma’s tussen, zoals Ahrefs en ContentKing. De perfecte match voor grote ondernemingen met dikke budgetten, maar niet voor kleine ondernemers. Tijdvooreensite heeft een overzicht gemaakt van de 10 beste gratis SEO-tools die jou helpen om betere posities in Google te behalen.

    Lees het gehele artikel

  • Wat is beeld extensie Google Ads

    Maak kennis met beeldextensies in Google Ads

    Door Angela Lanser, in Vindbaarheid en Nieuws

    De zogeheten image extensie maakte een tijdje geleden al zijn entree in de bèta versie van Google Ads. Sinds kort zijn de afbeelding extensies voor alle accounts in Nederland beschikbaar. Deze feature maakt het mogelijk om jouw Google zoekadvertenties te verrijken met een afbeelding. In dit artikel lees je alle ins- en outs over deze nieuwe toevoeging en waarom je Google afbeelding extensies zou gebruiken.

    Lees het gehele artikel