Wat is Google Analytics?

Door Angela Lanser, 

Functionaliteiten en Uitleg Analytics, SEO en Statistieken

Google Analytics is een gratis software en geeft jou inzicht in alle mogelijke statistieken van jouw website. Met Google Analytics kun je niet alleen jouw verkopen en conversies meten, maar je krijgt ook inzicht in hoeveel bezoekers je hebt gehad en hoe ze bij jouw site terecht zijn gekomen. Een zeer uitgebreide tool dus waarbij je veel informatie over je site kunt analyseren. Daarbij is Google Analytics ook nog helemaal gratis!

Welke gegevens kan ik met Google Analytics inzien?

De tool biedt een heleboel gedetailleerde statistieken. Het is onmogelijk om deze allemaal te benoemen. We zullen de meest gebruikte gegevens kort toelichten:

  • Wie jouw bezoeker is
    Je kunt zien uit welk land, provincie en welke plaats je bezoekers komen en welke browsers je bezoekers gebruiken. Daarnaast kun je zien of bezoekers jouw website via desktop, hun mobiele telefoon of tablet hebben bezocht.
  • Wat jouw bezoeker doet
    Je kunt het gedrag van websitebezoekers monitoren. Hoelang spenderen ze op een pagina? Wat bekijken ze? En wanneer verlaten ze je website? Zo kun je een pagina verbeteren daar waar bezoekers deze vaak verlaten zonder een actie uit te voeren.
  • Waar je bezoeker vandaan komt
    Met de tool kun je inzien via welke kanalen bezoekers op jouw website terechtkomen. Gebeurt dit via zoekmachines, social media, betaalde zoekadvertenties of weten mensen direct je website te vinden? Door dit te analyseren weet je in welke kanalen je beter wel/niet kunt investeren.
  • Wanneer je bezoeker er was
    Zo kun je plannen wanneer je het beste je blog/nieuwsberichten kan publiceren.

Maak binnen 6 stappen een Google Analytics account aan

Om gebruik te maken van Analytics, moet je eerst een account aanmaken. Volg de onderstaande 6 stappen om een eigen Google Analytics account op te zetten.

Stap 1: Ga naar de website van Google Analytics en log in met je Google account. Heb je deze nog niet? Maak dan eerst hier je Google account aan door simpelweg de gevraagde gegevens in te vullen.

Aanmelden bij Google Analytics
Afbeelding 1

Stap 2: Eenmaal in Google Analytics, klik je simpelweg op ‘aanmelden’, zoals in afbeelding 1.

Gegevens invoeren Google Analytics
Afbeelding 2

Stap 3: In deze stap draait het om het invoeren van jouw bedrijfsgegevens. Voer bij accountnaam jouw bedrijfsnaam in (bijvoorbeeld Tijdvooreensite). Hetzelfde kun je doen voor websitenaam. Bij website-URL voer je de hele URL van je website in (bijvoorbeeld www.tijdvooreensite.nl). Zorg dat je ‘https://’ aanklikt, alle Tijdvooreensite websites zijn namelijk voorzien van een SSL-certificaat. Vervolgens kies je de juiste branchecategorie van je onderneming via het dropdownmenu. Stel de tijdzone voor rapportage in op Nederland (belangrijk!) en vink alle 4 de hokjes in het laatste rood omlijnde vak aan. Nu alle gegevens zijn ingevuld, kun je via de blauwe button jouw tracking-ID ophalen.

Servicevoorwaarden Google Analytics
Afbeelding 3

Stap 4: Kies voor de Nederlandse servicevoorwaarden van Google Analytics via het dropdownmenu bovenaan de pagina en lees deze door. Doe dit ook met de aanvullende voorwaarden en ga met beide voorwaarden akkoord.

Google Analytics tracking-ID kopiëren
Afbeelding 4

Stap 5: Jouw eigen Google Analytics account wordt nu geopend. Je krijgt direct jouw tracking code zien. Deze code moet gekoppeld worden aan jouw website. Kopieer de gehele code (zie afbeelding 4), deze heb je straks nodig!

Google Analytics dashboard
Afbeelding 5

Stap 6: Wanneer je in het menu aan de linkerkant op ‘homepage’ (het huisjes-icoon) klikt, verschijnt het dashboard van Google Analytics (zie afbeelding 5). Hierin staan de meest gebruikte statistieken, zoals het aantal websitebezoekers. Je kunt deze zelf nog geheel personaliseren. Raak niet in paniek indien je hier nog geen gegevens ziet staan. In de meeste gevallen verschijnt dit pas na 1 tot 2 dagen.

Analytics koppelen aan jouw Tijdvooreensite website

Nu is het tijd om Google Analytics te installeren op jouw website. Hier komt de gekopieerde tracking code uit stap 5 van pas. 

Google Analytics code implementeren in CMS
Afbeelding 6

Ga naar het CMS en klik bovenaan op de rode instellingen knop (zie afbeelding 6). In het midden bevindt zich het tabje ‘SEO instellingen’. In het daarvoor bestemde veld kun je nu jouw Google Analytics tracking code plakken. Klik vervolgens op ‘opslaan’. Binnen no-time kun jij in Google Analytics waardevolle statistieken van jouw website inzien!

Let op de AVG

De Google Analytics koppeling zorgt er voor dat jij persoonsgegevens van jouw websitebezoekers verzamelt. Om aan de nieuwe AVG-wetgeving te voldoen kun je Analytics zo instellen dat de tool deze persoonsgegevens ( zoals IP-adressen) niet opslaat. In dit artikel lees je hoe je dit doet.

Hulp of meer informatie nodig?

Wil je graag meer weten over de functionaliteiten van Google Analytics of lukt het niet om jouw account op te zetten? Wij kijken graag met je mee om jou op weg te helpen.

Contact opnemen

Terug naar overzicht