Responsive webdesign

Een mooie vertaling van 'responsive' is 'welgemanierd'. Responsive webdesign zorgt ervoor dat een website zich goed gedraagt op alle formaten beeldschermen. Je website moet zich feilloos kunnen aanpassen aan telefoon, tablet, laptop en desktop. Vandaag de dag is responsive design één van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle website.

Waarom responsive webdesign

Het aandeel consumenten dat op mobiele apparaten surft groeit hard, en schiet inmiddels het aantal desktopsurfers zelfs voorbij. Het is niet alleen zonde om een website te lanceren die niet goed functioneert op mobiele apparaten, je wordt er bovendien voor afgestraft door zowel bezoekers als zoekmachines. Met responsive webdesign boek je op verschillende manieren winst:

Responsive webdesign verbetert je positie in Google

Op de website van Google kun je nalezen waarom responsive webdesign zo belangrijk is voor je website. In zoekmachines als Google en Bing is het tegenwoordig noodzaak dat je website responsive is:

  • Responsive webdesign positioneert boven niet-responsive webdesign. In de zoekresultaten van Google op mobiele apparaten krijgen responsive websites een hogere positie dan niet-responsive websites. 
  • Eén responsive website in de hand is beter dan tien losse websites inde lucht. Veel websites hebben een desktopvariant en een versie voor mobiel en tablet. Daar houden zoekmachines niet van. Het levert vaak dubbele content op (waar je een penalty voor kunt krijgen) en het brengt verwarring bij de robots die je website indexeren.
  • De totale gebruikerservaring verbetert wanneer een website goed leesbaar is op alle soorten beeldschermen. En daardoor verlaagt je bouncerate (aantal bezoekers die gelijk weer weggaan), gaat de bezoekerstijd omhoog en neemt de interactie op je website toe. Dat zijn allemaal factoren waarmee je hoger in Google komt.

Responsive webdesign verbetert je conversie

Websitebezoekers hebben over het algemeen een beperkte spanningsboog. Wanneer een bezoeker niet snel kan doen of vinden waar hij voor komt, haakt hij af. Responsive websites zien er op elk beeldscherm goed uit. Bezoekers blijven langer rondhangen en zijn eerder geneigd tot contact opnemen of een aankoop doen. Bovendien kunnen bezoekers makkelijk content delen vanaf je responsive website. En daarmee neemt doelgericht verkeer naar je website toe.

Responsive webdesign bespaart tijd en geld

Wanneer je voor verschillende beeldschermen verschillende websites hanteert heb je dubbel werk. Een responsive website hoef je maar één keer te laten bouwen en je hebt maar één website te onderhouden. Je hoeft slechts één campagne te draaien en je hoeft maar één website te optimaliseren voor SEO (en je beconcurreert jezelf dus ook niet met SEO).