Google Maps kaart

Een eigen Google Maps API key aanvragen

Door Angela Lanser, 

Functionaliteiten en Uitleg Google

Sinds juli 2018 is Google Maps via de API key op je website niet meer gratis. Gelukkig is de dienst voor kleinschalig gebruik wél kosteloos dankzij een ‘cadeautje’ van Google: Een gratis maandelijks tegoed. In dit artikel over het nieuwe prijsbeleid kun je lezen hoe de vork precies in de steel zit. Door de wijziging kan het voorkomen dat Google Maps kaarten op websites niet meer werken. De reden hiervoor heeft te maken met een zogeheten Google Maps API key. Het is belangrijk om dit voor je eigen website aan te vragen. In dit blog wordt helder wat een API key is en waarom je deze code moet aanvragen.

Met Google Maps eenvoudig van A naar B

Navigeren naar dat leuke restaurantje of een route uitstippelen naar de woonboulevard. Het wordt allemaal eenvoudig gemaakt met Google Maps. De online kaartendienst van Google biedt de mogelijkheid om overal ter wereld geografische locaties op te zoeken. Door je eigen locatie op te geven en de gewenste bestemming, geeft de navigatie-app de snelste route.

Ook als bedrijf kun je je voordeel doen met Google Maps. Heb je een eigen Google Mijn Bedrijf pagina? Dan zal jouw bedrijf met een icoontje, foto, adres, telefoonnummer en reviews zichtbaar worden in Google Maps. Dit opvallende bedrijfsprofiel kan zomaar nieuwe klanten opleveren. In een ander artikel lees je hoe jij (gratis) een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaakt.

Wat is een API en hoe gebruikt Google Maps het?

Met een Application Programming Interface (API) kun je systemen en software van iemand anders toegang geven tot jouw systeem. De API is eigenlijk een koppeling die ervoor zorgt dat de nodige gegevens uitgewisseld worden. Google gebruikt een dergelijke API om hun kaarten op andere sites te vertonen, zoals je vaak op een contactpagina ziet. Elke website heeft hiervoor een eigen API key, een unieke code bestaand uit een reeks letters en cijfers.

Waarom moet ik een eigen Google Maps API key aanvragen?

Tot voor kort was de Google Maps API een gratis dienst van de zoekmachinegigant. Het inladen van de kaarten kostte de servers van Google echter veel kracht en dus geld. Om deze reden is besloten om per 16 juli 2018 kosten in rekening te brengen en moet elke site een eigen officiële API-sleutel hebben met hierbij een creditcard of factureringsaccount. Wil je de Google Maps kaart (gratis) blijven gebruiken op je website, dan moet je een eigen API key aanvragen. Belangrijk om te weten: Dit kost jou dus géén geld omdat het maandelijkse gratis tegoed voldoende is.

Binnen 8 stappen een API key toevoegen in Tijdvooreensite

Het aanvragen van een API-sleutel en invoeren in Tijdvooreensite is gelukkig geen hogere wiskunde en kun je binnen 10 minuten voor elkaar krijgen. Wij leggen je in dit stappenplan uit hoe je dit doet.

Google Maps Platform

Stap 1: Ga naar de website van het Google Maps-platform en klik op de blauwe button om aan de slag te gaan.

Google Maps Platform inschakelen

Stap 2: Er verschijnt een pop-up venster waar je een Google Maps-platform kunt inschakelen. Het doel is een kaart, dus kies je in dit geval voor ‘Maps’. Klik vervolgens op de button ‘doorgaan’.

Projectnaam invoeren

Stap 3: In het nieuwe pop-up venster moet je een projectnaam invullen. Vul hier de naam van jouw bedrijf in.

Billing account aanmaken

Stap 4: We zijn goed opweg, in deze stap vraagt Google jou om een ‘billing account’ aan te maken. Dit klinkt wellicht een beetje onprettig, maar je hoeft hier niet van te schrikken. Zoals eerder benoemd is het gebruik van de Google Maps API in principe gratis. 

Voorwaarden Google Maps Platform


In het venster staat het land standaard op ‘Nederland’, maar check deze voor de zekerheid goed. Lees de voorwaarden en ga hiermee akkoord om verder te gaan.

Gegevens invoeren Google Maps Platform

Stap 5: Tijdens deze stap voer je de gevraagde gegevens van jouw onderneming in. Het eerste gegeven, het account type, staat standaard op ‘business’. Deze kun je laten staan. Met ‘tax information’ wordt het BTW-nummer van je bedrijf bedoeld. Na jouw contactgegevens komt de betaalmethode aan bod. Vul hier het creditcardnummer van je bedrijf in en klik vervolgens op de blauwe button onderin om de je API-sleutel te ontvangen.

Google Maps API inschakelen

Stap 6: Het is nu mogelijk om jouw Google Maps API key in te schakelen. Per account kun je tot wel 7 sites voorzien van een API. Heb je meerdere websites, dan is elke keer opnieuw een Google Maps API key aanvragen niet nodig. Klik op ‘next’ en kopieer de API-sleutel uit het hierop volgende venster zoals in afbeelding 8.

Google Maps API key ontvangen
Afbeelding 8

Stap 7: Je hebt nu toegang tot het Google Cloud Platform. In het tabje ‘overview’ kun je eventueel de status van de gemaakte kosten inzien. Over het algemeen blijft het bedrag gewoon op €0,00 staan!

Google Maps API key invoeren

Stap 8: Nu is het tijd om de ontvangen API key te implementeren in het CMS van Tijdvooreensite. Log in in Sweet en klik op het groene blokje met het marker icoontje linksboven in je scherm. Vervolgens kun je de API-sleutel invoeren door te klikken op de rode letters ‘niet ingevoerd’ naast Google Maps API key.

Even de website refreshen en...voilà! Jouw website is voorzien van een Google Maps kaart.

Jouw API key beschermen tegen misbruik

Om misbruik van jouw API-key te voorkomen, is het van belang deze goed te beschermen. Wanneer jouw sleutel onbeschermd is, kan iedereen deze gebruiken voor zijn/haar eigen website. De gemaakte kosten zijn dan voor jouw rekening. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten! In een ander blogitem leggen we uit hoe je de API-key kunt beveiligen.

De (on)zin van een Google Maps kaartje op je website

Daar staat hij dan. Dat kaartje op jouw site. Het is een mooi visueel extraatje, maar wat is nu de echte toegevoegde waarde hiervan? Dankzij de interactieve kaart zien bezoekers in één oogopslag waar zij jouw bedrijf kunnen vinden. Met de Google Maps API krijgt jouw vestiging, winkel of restaurant een opvallende marker op de kaart. De grootste meerwaarde valt te behalen met een eigen Google Mijn Bedrijf pagina, welke een opvallend bedrijfsprofiel oplevert. De kans is groot dat je via Google Maps op zoek bent gegaan naar de dichtstbijzijnde kapper, stomerij of sportwinkel. Er verschijnen relevante resultaten met bedrijfsnaam, openingstijden, adres en reviews. Met name deze reviews zijn vaak doorslaggevend tijdens het beslismoment. Wees je er dus van bewust dat jouw beoordelingen in de spotlight komen te staan, óók als deze niet zo positief zijn. Na een klik op het gewenste resultaat kun je via de routebeschrijving direct hier naartoe navigeren.

Een koppeling met Google Maps is dus praktisch voor bezoekers, maar zorgt ook voor een professionele uitstraling van je website. In combinatie met jouw Google Mijn Bedrijf pagina heb je een gratis tool in handen om potentiële klanten aan te trekken.

Wil je ook een Google Maps kaart op je website, maar kom je er met het stappenplan toch niet uit? Neem contact met ons op en wij helpen je graag.

Terug naar overzicht