Belangrijkste Google hulpmiddelen

De belangrijkste Google hulpprogramma's

Door Paul van Deursen, 

Uitleg Google, Youtube en Analytics

Google heeft ontzettend veel tools en biedt hiermee mogelijkheden voor website beheerders om de zoekresultaten te beinvloeden of te verbeteren. Wellicht de meest bekende is Google Analytics. In dit blog geeft Tijdvooreensite een overzicht van de belangrijkste Google tools.

Google Analytics

In een eerder blogitem over Google Analytics bespraken we reeds de noodzaak van deze (gratis) tool. In het artikel lees je ook hoe je in 6 stappen een Google Analytics account aanmaakt. Google Analytics houdt alle statistieken bij van jouw website. Waar de bezoekers vandaan komen, hoe ze je website vonden, wat de belangrijkste zoekwoorden zijn en hoeveel bezoekers jouw doelen bereiken. Aangezien het aloude principe meten = weten ook voor jouw website opgaat, mag Google Analytics zeker niet ontbreken op je website.

Google Search Console

Met Google Search Console (voorheen bekend als webmaster tools) kun je de status van je website bekijken en makkelijk vinden waar deze verbeteringen nodig heeft. Binnen de Search Console zijn er verschillende hulpprogramma's om jouw website te verbeteren. Zo is er de tool: Dekking, waarbij Google aangeeft of er (per ongeluk) pagina's zijn die niet geindexeerd kunnen worden. 

Gezondheid website checken met Google Search Console

Ook kun je een sitemap toevoegen, zodat de zoekmachine makkelijk ziet welke pagina's er op jouw website te vinden zijn. Een sitemap helpt om pagina's snel te indexeren (toevoegen aan hun database). Een andere optie in dit hulpprogramma is 'fetchen', te vinden bij URL-inspectie. Voeg je hier een nieuwe pagina toe, dan kun je deze gelijk indexeren zodat deze praktisch direct wordt weergegeven in de zoekresultaten. In de Search Console is ook een uitgebreider overzicht van de zoekwoorden te vinden waarop jouw website weergegeven wordt in de zoekresultaten, uitgebreider dan in Google Analytics.  In dit artikel lees je meer over de belangrijkste functies van de Search Console. Ook vertellen we hierin hoe jij je kunt aanmelden voor deze tool.

Google Ads

Met Google Ads kun je jouw online marketing campagne volledig instellen, met budgetten, zoekwoorden, maximale kosten per zoekwoord en nog veel meer. Google Ads is dan ook voor de meer ervaren online marketeer. Het online-advertentieprogramma is een van de grootste inkomstenbronnen voor Google. De websites die hiervan gebruik maken, krijgen een prominente plek in de zoekresultaten. Vaak positie 1 t/m 4. Het is echter niet makkelijk om te bepalen waar het punt ligt voor jouw website waarbij de kosten de inkomsten zullen overtreffen. 

Benieuwd of zoekmachine adverteren iets voor jouw bedrijf is? Tijdvooreensite verwijst je graag door naar een expert die voor jou een Google Ads campagne opzet en beheert. Lees snel meer over starten met adverteren op Google.

Google rich snippets

Zie je wel eens een foto van iemand in de zoekresultaten? Of sterren bij een beoordeling van een restaurant? Dit zijn rich snippets. Ook jij kunt van deze mogelijkheid gebruik maken, als je aan de richtlijnen van Google voldoet voor de bepaalde snippet. Er zijn vele mogelijkheden en het vereist vaak wel enige kennis van HTML, maar het is zeker de moeite waard. Jouw website valt namelijk direct meer op in de zoekresultaten wat een hogere click-through-ratio tot gevolg heeft, oftewel meer bezoekers die de link zien, zullen hier op klikken. Via deze site kun je snel testen of een webpagina Google Rich Snippets toont.

Rich Snippets zoekopdracht cupcake recept

Google Trends

Weet je niet goed op welke zoekwoorden jij je moet focussen? Google Trends is een handig hulpmiddel. Deze tool geeft niet alleen weer hoeveel er op een bepaald zoekwoord gezocht wordt, maar ook de geschiedenis ervan, oftewel de trend. Erg handig om te bepalen of je nog wel op de juiste zoekwoorden focust.

Google Alerts

Voor de bloggers onder ons is Google Alerts een super handige tool. Ook voor iedereen die up-to-date wil zijn van ontwikkelingen binnen zijn vakgebied biedt Google Alerts een uitkomst. Via dit hulpmiddel van de zoekmachiengigant krijg je meldingen van interessante, nieuwe content op internet in jouw mailbox. Middels steekwoorden bepaal je zelf over welke onderwerpen, merken etc. jij meldingen wilt ontvangen.  Het is mogelijk om in te stellen hoevaak je zo'n melding ontvangt, bijvoorbeeld tot één keer per dag of één keer per week. In ons blog over Google Alerts vind je meer info over deze tool.

Youtube

Niet iedereen weet dit, maar Youtube is onderdeel van Google. De video's kun je op jouw website plaatsen, maar ook op Youtube zelf zul jij bekendheid krijgen. Voor Google is dit een indicatie dat jouw website leeft en zodoende bouw je autoriteit op, het toverwoord voor Google de laatste jaren. Websites met een hoge autoriteit scoren over het algemeen beter in de zoekmachine.

De video's van John Mueller

Op Youtube geeft Google Webmaster, waaronder het hoofd van het webspam team, John Mueller, geregeld antwoord op vragen van website beheerders in korte video's van 2 tot 5 minuten. Onder de noemer #AskGoogleBot geven ze prijs hoe Google werkt, tips voor website beheerders en welke fouten er gemaakt worden. Erg informatief en leerzaam, dus zeker het kijken waard. Er zijn ondertussen ontzettend veel filmpjes te zien en sommigen zijn al enigszins verouderd, maar daardoor niet minder interessant. Bekijk hier de video's van John Mueller.

Terug naar overzicht