Hoe meer bezoekers op je website

Meer bezoekers naar je website dankzij deze 9 tips

Door Angela Lanser, 

Uitleg Tips, Online marketing, Bloggen en Content

Eindelijk staat ie daar, op het wereldwijde web: jouw nieuwe website. Hij ziet eruit om door een ringetje te halen. Mooie foto’s, een flitsend design en op strategische plekken staan opvallende buttons. Je bent he-le-maal ready for business. Maar wat moet je doen als jouw website maanden na livegang nog maar weinig bekijks trekt? In dit artikel staan 9 manieren om meer bezoekers te genereren naar je website. Er is wellicht meer mogelijk dan je denkt!

De bezoekersaantallen van jouw website checken

Er zijn diverse tools beschikbaar om te meten hoeveel bezoekers je website trekt. De meest bekende tool is Google Analytics. Het laat je zien hoeveel mensen je website bezoeken in een door jou opgegeven periode, waar ze vandaan komen en welke handelingen zij zoal verrichten. Dankzij Google Analytics krijg je als website beheerder een duidelijk beeld van de prestaties van je website.

Momenteel ligt Google Analytics onder vuur wegens het niet voldoen aan de AVG / GDPR. In enkele Europese landen waaronder Oostenrijk en Italië is de webtool zelfs verboden. Of Google Analytics ook in Nederland aan banden wordt gelegd, is nog maar de vraag. Wie zich wil voorbereiden op het verbod, doet er goed aan om alvast naar alternatieven te zoeken. In dit artikel van Frankwatching staat een overzicht van webanalytics tools die wél GDPR-proof zijn.

Tip: Is het aantal websitebezoekers niks, noppes, nada? Check in dit geval of jouw website wel door Google geïndexeerd wordt.

Bezoekers binnenhalen = investeren

Voor het opschroeven van je bezoekcijfers bestaan in onze optiek geen quick fixes. Een kleine wijziging in jouw webdesign gaat het verschil niet maken. Hetzelfde geldt voor het aanmaken van een zakelijk Facebook account (die je vervolgens links laat liggen). Wil jij ervoor zorgen dat jouw website druk bezocht wordt? Dan zul je moeten investeren. In tijd of in geld. Of beide. Meer traffic is onder meer te realiseren middels content marketing, zoekmachineoptimalisatie of adverteren. Met name voor kleine ondernemingen kunnen deze activiteiten een uitdaging zijn.

9 tips voor meer websitebezoekers

Klaar om je bezoekersaantallen te zien stijgen? Hieronder volgen 9 manieren die meer bezoekers naar je website leiden.

1. Ga (gast)bloggen

Het lijkt alsof elk bedrijf tegenwoordig een blog heeft. Bouwbedrijven, beauty-webshops en zelfs de bakker om de hoek. Dat is niet zonder reden. Bloggen is namelijk een goede manier om bezoekers naar je website te trekken. In dit artikel staan nog 3 andere goede redenen om een blog te starten voor je bedrijf.

Verdiep jezelf voordat je gaat bloggen goed in je doelgroep. Met welke vragen lopen zij rond? Waar lopen zij warm voor? Deze informatie kun je gebruiken voor het opstellen van onderwerpen voor je blogitems. Het is belangrijk dat de onderwerpen passen bij jouw onderneming en de producten/diensten die je aanbiedt. Zo schrijven we bij Tijdvooreensite alleen over website gerelateerde zaken, zoals SEO en cookies. We zijn immers een webbureau. Is video voor jouw onderneming een geschikter medium? Kies dan voor het maken van vlogs in plaats van blogartikelen.

Tip: Maak contentclusters rondom een bepaald thema en laat de blogs onderling naar elkaar doorverwijzen.

Probeer je blogs ook gepubliceerd te krijgen op andere websites die gerelateerd zijn aan jouw vakgebied. Het plaatsen van gastblogs kan zorgen voor extra verkeer naar jouw website. Anderzijds levert gastbloggen waardevolle backlinks op die je online vindbaarheid ten goede komen. Dat brengt ons direct bij de volgende tip voor meer websitebezoekers.

2. Meer bezoekers via zoekmachines (SEO)

Veel mensen komen via een zoekmachine als Google op een website terecht. Weet je jouw zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren, dan zal dit ook leiden tot meer bezoekers. Hoe krijg je dit voor elkaar? Het antwoord is SEO (Search Engine Optimization). SEO omvat alle activiteiten waarmee je jouw organische online vindbaarheid verbetert. Een belangrijk element hierin is het schrijven van relevante content met termen waarop jij gevonden wilt worden. Ook linkbuilding, het opbouwen van autoriteit en het optimaliseren van laadtijden zijn nauw verbonden aan SEO.

Houd er rekening mee dat SEO een lange tijdsinvestering is. Je moet wat geduld hebben voordat je rankings een groeispurt doormaken. Schakel een online marketing bureau in die gespecialiseerd is in zoekmachineoptimalisatie óf ga zelf aan de slag. Bekijk hier 10 praktische tips om je website beter vindbaar te maken.

3. Adverteren in zoekmachines (SEA)

Je kunt jouw zichtbaarheid in zoekmachines ook vergroten door te adverteren. Zoekmachine adverteren (SEA) is een prima manier om direct relevante websitebezoekers binnen te hengelen. Je koopt advertentieruimte in boven of onder de ‘gewone’ gratis zoekresultaten. De advertentie wordt pas getoond indien deze een match vormt met de ingetypte zoekopdracht. Een gerichte manier van advertising dus. Het is in tegenstelling tot SEO géén lange tijdsinvestering. Met SEA heb je direct resultaat. Stop je met betalen, dan ben je je prominente plek in Google echter weer kwijt.

Tip: voor het beste resultaat combineer je zoekmachine adverteren met SEO.

4. Genereer meer traffic middels contentmarketing

Bij contentmarketing draait alles om het produceren van waardevolle content. Dit kan content zijn in de vorm van tekst, beeld, audio of video. Het voornaamste doel van contentmarketing is het aantrekken van klanten met als volgende stap merkbinding. Door het delen van waardevolle content, bijvoorbeeld op social media (hierover later meer), kun je meer bezoek aantrekken. Voorbeelden van soorten content die je kunt creëren zijn whitepapers, case studies, infographics en podcasts. In het beste geval wordt jouw content door een ander platform opgepakt en gedeeld. Betreft het een platform met een grote community, dan kan dit zomaar tot heel veel extra traffic leiden.

5. Het inzetten van social media

Een van de meest laagdrempelige manieren om meer websitebezoekers te krijgen, is het inzetten van social media. Ga na op welke kanalen jouw doelgroep actief is en zorg dat jij hier als onderneming zichtbaar bent. Door het delen van waardevolle content (zie voorgaande tip) op kanalen als Facebook, Instagram of TikTok kun je mensen doorsturen naar je website. Maak je gebruik van Google Analytics? Door te kijken naar het aandeel ‘Organic Social’ kun je zien hoeveel bezoekers via social media op je website belanden.

6. Adverteren op social media

Net als zoekmachines bieden social media kanalen de mogelijkheid om te adverteren. Het voordeel van adverteren op platforms als Facebook is dat je aardig gericht te werk kunt gaan. Dankzij diverse targetingopties (o.a. leeftijd en interesses) kies je helemaal zelf wie jouw advertentie te zien krijgt en wie niet.

7. Zoek de media op

Voor extra verkeer naar je website kun je ook de media opzoeken. Er zijn voldoende platformen die openstaan voor succesverhalen uit de ondernemerswereld. Probeer in (gratis) vakbladen te komen door contacten te leggen met journalisten of middels het sturen van persberichten. Ben je allesbehalve mediaschuw? Dan kun je uitreiken naar lokale radio omroepen of tv-zenders om jouw onderneming (en je website) te promoten. Zo pakte onze klant Milly Datau recent een paar minutes of fame in het tv-programma Life is Beautiful. Hierin deed zij promotie voor haar bedrijf Keep your senses.

8. Meer bezoekers op je website met e-mail marketing

Veel ondernemers zetten in op e-mail marketing om hun doelgroep te bereiken. E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij je (potentiële) klanten direct benadert via e-mail. De meest voorkomende vormen van e-mailmarketing zijn het versturen van nieuwsbrieven en speciale promoties. Door het sturen van e-mails trigger je de ontvanger om een handeling uit te voeren op je website. Dit kan ook simpelweg het bekijken van een nieuw product zijn.

E-mail marketing is een populaire manier om traffic genereren naar de website door zijn grote voordelen ten opzichte van andere marketingmiddelen. Zo is e-mail marketing breed inzetbaar en heeft het in tegenstelling tot het voorgaande punt (zoek de media op) een gericht karakter. Je kiest zelf wie de mail wel ontvangt en wie niet. Een ander voordeel van deze marketingvorm is dat je kunt meten hoe succesvol je e-mailcampagne is geweest. Middels e-mail marketing software kun je o.a. inzien hoe vaak je e-mails geopend zijn en op welke onderdelen geklikt is. Enkele bekende systemen voor geautomatiseerde e-mails of nieuwsbrieven zijn MailBlue en Mailchimp.

Om met e-mail marketing aan de slag te gaan, heb je eerst een database met e-mailadressen nodig. Hoe meer relevante contacten je verzamelt, hoe groter de kans dat jij je bezoekersaantallen ziet stijgen. Op het internet zijn veel tips te vinden voor het opbouwen van een mailinglijst. Zorg in elk geval voor een inschrijfformulier op je website en zet social media in om je mailinglijst aan te vullen. Veel webshops zetten kleine beloningen in om mensen te verleiden tot een nieuwsbrief inschrijving (zie afbeelding 1). Wie geen fysieke producten verkoopt, kan ook ‘gratis kennis’ aanbieden in de vorm van een gratis whitepaper of e-book.

Nieuwsbrief korting yoursurprise
Afbeelding 1: Nieuwsbrief korting Yoursurprise

9. Offline promotie

Tot slot kun je natuurlijk altijd nog uitwijken naar traditionele, offline marketingmiddelen om je bezoekcijfers wat op te krikken. Denk aan het uitdelen van flyers en visitekaartjes. Gewoon bij je onderneming in de buurt of tijdens een evenement. Door het deelnemen aan beurzen en andere evenementen binnen jouw vakgebied, kun je jouw onderneming presenteren aan potentiële klanten. Idealiter zorg je ervoor dat mensen hun mailadres bij je achterlaten zodat je kunt bouwen aan een sterke mailinglijst.

Tot slot: staar je niet blind op het aantal websitebezoekers

Niemand wil een website die geen bezoekers trekt. Dat voelt toch een beetje alsof je eigenaar bent van een slecht lopend café waar niemand een biertje wil drinken. Een website met veel bezoekers is altijd beter dan een website met weinig bezoekers, zul je denken. Toch is het raadzaam om je niet blind te staren op de hoeveelheid traffic. Meer bezoekers leiden namelijk niet per definitie tot meer conversies. Je website kan 1.000 bezoekers per dag hebben, maar als zij niet converteren levert dit jou uiteindelijk geen geld op. Het verkrijgen van meer bezoekers moet je dan ook niet zien als een einddoel. Het is tussenstap. Een tussenstap om uiteindelijk meer producten te verkopen of bijvoorbeeld meer cliënten te werven.

Terug naar overzicht