Pakkende teksten voor website schrijven

Met deze 8 schrijftips maak je sterke webteksten

Door Angela Lanser, 

Vindbaarheid Tips, Vindbaarheid, Content en Conversie

Teksten geven jouw website body, vertellen een verhaal en informeren bezoekers wat jij hen te bieden hebt. Het loont om hier veel aandacht aan te besteden en te zorgen dat jouw teksten goed in elkaar zitten. Goede webteksten vergroten je online vindbaarheid én succes. Maar hoe schrijf je sterke teksten waarmee jij een wit voetje haalt bij jouw bezoekers?

Overtuig jouw websitebezoekers met pakkende teksten

In dit artikel vind je 8 praktische tips om sterke webteksten schrijven. Ook heeft Tijdvooreensite enkele hulpmiddelen voor je op een rij gezet.

1. Bedenk voor wie je de tekst schrijft

Nog voordat je überhaupt een woord op papier zet, is het verstandig om bij jezelf na te gaan voor wie je de tekst schrijft. Wie is jouw doelgroep? Zijn het vooral zakenlui die voor jouw diensten warmlopen of richt jij je op eigenzinnige millennials die aan yoga doen en een eigen YouTube-kanaal hebben? Pas als je een beeld hebt voor wie je schrijft, weet je welke woorden je kunt gebruiken (en welke juist niet) en welke toon hierbij past. Laat vaktaal achterwege als jouw doelgroep géén kaas heeft gegeten van woorden die bij jouw vak horen.  

2. Gebruik alinea’s en tussenkopjes

Wellicht een open deur, maar o zo belangrijk: maak gebruik van alinea’s en tussenkopjes. Dit maakt de tekst namelijk scanbaar waardoor lezers binnen enkele seconden kunnen zien waar de tekst over gaat. Bij een niet scanbare tekst is de kans groter dat iemand snel afhaakt. Wist je dat het gebruik van tussenkopjes tevens een goede manier is om de tekst zoekmachinevriendelijk te maken?

3. Zorg dat de opmaak er aantrekkelijk uitziet

Wat zou jij eerder lezen: een lange lap tekst óf een tekst met witregels, variaties in typografie en aantrekkelijke afbeeldingen? Waarschijnlijk kies je voor de tweede optie. De inhoud van de tekst is erg belangrijk, maar de opmaak is dat evengoed. De content moet lezers verleiden om zich vast te bijten in jouw tekst. Dit kun je realiseren door in je webteksten te werken met witregels, bulletpoints, koppen, een goed leesbaar lettertype en plaatjes. Ook kun je belangrijke woorden schuingedrukt of vetgedrukt maken om deze extra op te laten vallen. Dit maakt de tekst tevens beter scanbaar ook! Tip voor Tijdvooreensite klanten: de editor biedt de mogelijkheid om teksten in een citaat-format te zetten. Deze optie wordt veel gebruikt om inspirerende zinnen uit te lichten. Het geeft de tekst direct wat lucht en het oogt nog mooi ook.

4. Varieer tussen korte en lange zinnen

Een tekst leest over het algemeen het fijnst wanneer deze bestaat uit zowel lange als korte zinnen. Sommige mensen zweren bij webteksten met enkel korte, simpele zinnen. Wij zijn van mening dat dit een tekst al gauw heel staccato maakt. Variatie is dus het toverwoord voor een optimale leesbaarheid!

5. Schrijf in de actieve vorm

Gebruik liever actieve zinnen dan passieve zinnen in jouw webteksten. Een actieve toon zorgt namelijk voor korte, goed leesbare zinnen. Vaak komen actieve zinnen ook veel overtuigender over. Schrijf niet ‘’in onze sportschool kunnen privélessen worden gevolgd’’ maar ‘’je kunt privélessen volgen in onze sportschool’’. Passieve zinnen zijn zeker niet fout, maar zorg er wel voor dat je de passieve vorm niet veelvuldig gebruikt.

6. Houd zoekmachines in je achterhoofd, maar schrijf voor mensen

Wanneer je relevante zoektermen in jouw teksten probeert te verwerken ten behoeve van SEO, is dat uiteraard heel goed. Wél is het hierbij belangrijk om één ding niet uit het oog te verliezen: je schrijft in de eerste plaats voor mensen. Niet voor zoekmachines.

7. Benoem jouw voordelen

Wil je jouw teksten écht naar een hoger niveau tillen? Omschrijf dan de eigenschappen van jouw product/dienst als voordelen. Dat klinkt wellicht nog wat vaag, maar aan de hand van het volgende voorbeeld wordt het je vast duidelijk. Stel, je hebt een eigen bedrijfje en biedt maatwerk taalcursussen aan bij mensen thuis of op kantoor. Dan zijn er twee beschrijvingen mogelijk: 

''Wij bieden op maat gemaakte taalcursussen aan’’ 
''We bieden op maat gemaakte taalcursussen aan zodat je alleen betaalt voor lesstof die relevant voor je is'' 

De tweede omschrijving laat zien wat de potentiële klant kan met de unieke eigenschap van de dienst van de trainer. Is de vraag ''what’s in it for me?’’ te beantwoorden, dan heb je de voordelen voor de lezer goed verwoord.

8. Laat je webteksten door iemand anders nalezen

Last but not least: laat jouw webteksten door iemand anders nalezen. Het liefst door iemand die geen vakgenoot is. Indien de tekst voor deze persoon volkomen helder is, weet je zeker dat het met de leesbaarheid wel snor zit. Daarnaast lees je in je eigen tekst vaak over dingen heen waardoor je bepaalde foutjes over het hoofd ziet. Een tweede lezer kijkt met een frisse blik naar jouw teksten en filtert hier sneller eventuele slordigheidsfoutjes uit.

Onderwerp jouw webteksten aan online tools

Is het met de bovenstaande tips gelukt om een goede tekst voor je website te schrijven? Dan kun je eventueel nog hulpmiddelen gebruiken om de leesbaarheid ervan te controleren. Tijdvooreensite ging op onderzoek uit en kwam terecht bij 2 relevante (gratis) tools die zeker de moeite waard zijn:

Readability Test Tool

Om de leesbaarheid van een tekst te beoordelen, kijken tools met name naar de lengte van de zinnen en de woorden. Hoe langer deze zijn, des te ingewikkelder de tekst is. De Readability Test Tool is hier een goed voorbeeld van. Voer simpelweg een URL in en de tool rolt direct een score uit inclusief relevante statistieken (zoals het aantal complexe woorden). 

Keyword Density Checker

Relevante zoektermen in je tekst verwerken is een manier om je vindbaarheid in zoekmachines te vergroten (SEO). Wanneer je bepaalde zoektermen té vaak gebruikt, kan dit juist averechts werken. Zoekmachines als Google beoordelen de tekst dan als te spammerig wat je positie niet ten goede komt. Een overkill aan bepaalde zoekwoorden maakt de tekst tevens ook onleesbaar voor de bezoeker. Met een zogeheten Keyword Density Checker kun je nagaan of er sprake is van een te grote zoekwoorddichtheid. Is de zoekwoorddichtheid onder de 4%? Dan kun je er zeker van zijn dat je tekst niet te spammerig is!

Jouw webteksten door een pro laten schrijven

Het schrijven van goede webteksten lijkt soms makkelijker dan dat het is. Het vergt oefening én veel tijd. Hebben de bovenstaande schrijftips bij jou alleen maar voor extra frustraties gezorgd? Geen nood, laat je teksten door Tijdvooreensite schrijven! Wij hebben een SEO-copywriter in huis die jouw teksten als een trein laat lopen en tevens rekening houdt met zoekmachines. Jij hebt straks pakkende webteksten die van bezoekers betalende klanten maken zonder dat dit je bloed, zweet en tranen heeft gekost. Klinkt goed, toch?

Ja, ik wil mijn teksten laten schrijven

Terug naar overzicht