Zo optimaliseer je een 404-foutpagina voor verdwaalde bezoekers

Door Angela Lanser, 

Uitleg en Functionaliteiten Vindbaarheid en Content

Hoe goed jij je website ook inricht, het kan altijd gebeuren dat bezoekers op een webpagina terechtkomen die het niet doet. Bijvoorbeeld doordat iemand een typefout maakt bij het intypen van de URL van jouw website in de adresbalk. Een letter teveel of te weinig, een foutje is zo gemaakt. De 404-pagina voorkomt dat deze bezoekers op een dood spoor belanden. Deze standaard foutmeldingspagina kun je zelf aanpassen. Tijdvooreensite vertelt hoe jij het maximale haalt uit deze 404-pagina.

Wat is een 404-foutmelding precies?

Als websitebezoeker krijg je een 404-foutmelding voorgeschoteld wanneer je een webpagina opvraagt die niet gevonden kan worden. Op de desbetreffende 404-pagina staan vaak meldingen als ‘Page Not Found’ of ‘404 pagina niet gevonden’. Deze foutmeldingspagina dient eigenlijk als een soort van vangnet met navigatiemiddelen voor de bezoeker. Het is een manier om hen te vertellen dat er iets niet goed is gegaan en ze op de website te houden.

De oorzaak van de foutmelding kan liggen bij de bezoeker, maar ook bij de websitebeheerder. Dit zijn de meest voorkomende situaties waarbij een 404-foutmelding ontstaat:

  • Er is een typefout gemaakt in de URL door de bezoeker
  • De pagina is verwijderd of verplaatst
  • De naam van de pagina is veranderd
  • De domeinnaam is veranderd

Een 404-pagina aanpassen

Doorgaans tovert elke website een standaard 404-pagina tevoorschijn als een bezoeker een niet-bestaande pagina probeert te bereiken. De tekst op deze standaard 404-pagina is alleen wel ietwat onpersoonlijk en meestal niet in de schrijfstijl van jouw onderneming. Zeg nou zelf, de zin ‘’404 Error - Page Not Found’’ op het beeldscherm brengt haast een schrikreactie teweeg. Wanneer bezoekers tegen deze standaard foutmelding aanlopen, haken ze snel af en beginnen zij op Google een nieuwe zoekopdracht. De bezoeker blijft gefrustreerd achter zonder de gewilde info en jij bent een potentiële klant kwijt. Een geoptimaliseerde error melding verbetert het gebruikersgemak op je website.

Ook Google is fan van aangepaste 404-pagina’s en zegt hierover het volgende:

‘’Als u toegang heeft tot uw server, raden we u aan een aangepaste 404-pagina te maken. Een goede aangepaste 404-pagina helpt mensen de informatie te vinden die ze zoeken, en biedt andere nuttige inhoud aan waarmee gebruikers worden aangemoedigd uw site verder te verkennen.’’

Wij zeggen: tijd voor een gebruiksvriendelijke 404-pagina met een persoonlijke touch!

Wat moet er op een goede 404-pagina staan?

Het is dus zeker de moeite waard om de error-pagina zelf aan te passen. Maar wat zet je erop? Een goede 404-pagina moet in elk geval het volgende bevatten:

  1. Vertel je bezoeker dat er iets is misgegaan. Een 404 error-pagina verschijnt als er iets niet goed verloopt. Geef in duidelijke mensentaal aan waar de fout kan liggen om verwarring te voorkomen. Hier hoef je geen lang verhaal van te maken, één zinnetje volstaat prima. Bijvoorbeeld: ''Sorry! De pagina die je zoekt bestaat niet of is verplaatst.''
  2. Gooi een reddingsboei uit. Een goede 404-pagina helpt een verdwaalde bezoeker verder waardoor hij of zij niet blijft steken op de pagina met de foutmelding. Voeg één of meerdere links toe naar de belangrijkste elementen van je website om hen een duwtje in de goede richting te geven. Bijvoorbeeld door een link naar de homepage, veelgestelde vragen of contactpagina te tonen.

Met enkele aanpassingen creëer je eenvoudig een gebruiksvriendelijke 404-pagina. Dit kan ervoor zorgen dat bezoekers niet direct je website verlaten, maar eerst verder surfen. Wie weet vullen ze toch jouw contactformulier in of heb je een extra nieuwsbriefabonnee te pakken!

Voorbeelden van doeltreffende 404-pagina’s

Sommige bedrijven laten hun creativiteit volledig de vrije loop om een leuke foutmeldingspagina te creëren. Vaak inclusief visueel aantrekkelijk beeld met de nodige humor. We laten je enkele voorbeelden zien van aangepaste 404-pagina’s die gebruiksvriendelijkheid niet uit het oog zijn verloren:

De 404-pagina van Hema
Afbeelding 1: De 404-pagina van Hema
De error 404-pagina van Bol.com
Afbeelding 2: De 404-pagina van Bol.com
404-pagina webbouwer Dudesquare in Haarlem
Afbeelding 3: De 404-pagina website bouwer Dudesquare

Maak in 3 stappen een 404-pagina voor jouw Tijdvooreensite website

Tijd om nu zelf aan de slag te gaan! Wij laten je zien hoe je de error-pagina van jouw Tijdvooreensite website inricht in het CMS:

404-pagina zelf aanpassen in het CMS
Afbeelding 4

Stap 1: Klik op de rode knop instellingen aan de linkerkant van het scherm (zie afbeelding 4).
Stap 2: In het vak 404 text kun je een gepersonaliseerde tekst typen voor de 404-pagina van jouw website.
Stap 3: Vergeet geen links toe te voegen (bijv. naar je homepage) zodat bezoekers eenvoudig kunnen navigeren. Ben je klaar? Klik dan op opslaan.

Een foutmelding voorkomen is beter dan genezen

Een goed ingerichte 404-pagina is belangrijk, maar vergeet niet dat je in de eerste plaats moet voorkomen dat bezoekers hier stranden. Tegen een foutmelding aanlopen is niet prettig voor de bezoeker én te veel 404 errors op je website zorgen tevens voor een slechtere positie in zoekmachines. 

Wil je een pagina verplaatsen of verander je van domeinnaam? Zorg dan voor de juiste redirect om een overvloed aan onnodige 404 errors te voorkomen. Met een redirect geef je aan welke pagina is verhuisd en wat de nieuwe URL is. Ben je Tijdvooreensite klant? Check in de handleiding hoe je redirects aanmaakt.

Terug naar overzicht