Hoe lokale SEO verbeteren

Bereik potentiële klanten in de buurt met lokale SEO

Door Angela Lanser, 

Vindbaarheid Google, Tips, Content en SEO

Veel ondernemers moeten het hebben van klanten uit de regio. Heb je een eigen dierenspeciaalzaak in Eindhoven? Dan is de kans klein dat je dagelijks mensen uit Groningen over de vloer hebt. De strijd aangaan met concurrenten 100 km verder is in veel gevallen dus onnodig. Met lokale SEO richt jij je op potentiële klanten in de buurt. Tijdvooreensite vertelt hoe lokale zoekmachineoptimalisatie werkt en hoe je dit slim aanpakt.

Wat is lokale SEO?

First things first: wat is lokale SEO nu precies? Bij lokale SEO (Search Engine Optimisation) draait alles om het verwerven van een hoge positie in de lokale zoekresultaten van Google. Je zorgt dat jouw website vindbaar is in combinatie met jouw plaats / regio. Je richt je als het ware op de quick wins en je hoeft niet met soortgelijke bedrijven in de rest van het land te concurreren.

Lokale zoekresultaten worden getoond wanneer men generieke zoektermen intypt, zoals elektricien, bakker of supermarkt. Bij dergelijke zoekopdrachten is het voor Google zo klaar als een klontje dat iemand op zoek is naar een bedrijf in de buurt. Dat klopt vaak ook wel, want voor een vers croissantje wil je niet het halve land afreizen. Tenzij die ene bakker buiten de regio écht steengoed is natuurlijk.

De resultaten worden afgestemd met de locatie waar jij je op dat moment bevindt. Zoek je in het Haarlemse Haarlemmerhoutkwartier naar restaurant? Dan krijg je een Google Maps kaartje voorgeschoteld met restaurants in de buurt inclusief adresgegevens, reviews en openingstijden (zie afbeelding 1). Deze resultaten worden de ‘local 3-pack’ genoemd. Onder de local pack staan de normale zoekresultaten, maar dan van lokale ondernemingen. Google toont ook lokale ondernemingen bij zoekopdrachten in combinatie met een plaatsnaam of in de buurt.

Lokale zoekresultaten restaurant Haarlem
Afbeelding 1

De 3 ranking factoren bij lokale SEO

Net als bij ‘normale’ SEO, kijkt Google naar diverse factoren om de rangschikking van de lokale zoekresultaten te bepalen. Dit zijn er 3 in het bijzonder:

  • Relevantie 
  • Afstand
  • Prominentie

Relevantie

Relevantie geeft aan hoe goed een lokale vermelding overeenkomt met de zoekopdracht. Je kunt als restaurant nog zo dichtbij de zoeker zitten, als diegene een wijnhandel zoekt, is jouw onderneming nu niet relevant. Door volledige en gedetailleerde informatie over jouw producten/diensten toe te voegen aan je website en je Google Mijn Bedrijf-profiel, begrijpt Google wat je aanbiedt. Heb je een eigen nagelstudio? Zorg dan dat dit duidelijk naar voren komt op deze platformen!

Afstand

Deze pijler is van groot belang bij local SEO. Google kijkt hoever elk potentieel zoekresultaat verwijderd is van de zoeker. Hoe dichterbij jouw bedrijf bij de zoeker is, des te prominenter Google jou neerzet. Houd in gedachten dat ook organisaties buiten de zoeklocatie getoond kunnen worden (dankzij de pijler relevantie) indien de kans groot is dat dit bedrijf precies in huis heeft waar iemand naar op zoek is.

Prominentie

De laatste pijler in het rangschikken van lokale zoekresultaten is prominentie. Dit verwijst naar hoe bekend een bedrijf is. Populaire winkelketens of beroemde hotels krijgen eerder een hoge positie in lokale resultaten dan onbekende ondernemingen. Hetzelfde geldt voor websites met een hoge autoriteit. Voor deze pijler kijkt Google o.a. naar het aantal links, artikelen en beoordelingen.

Naast deze 3 ranking factoren zijn de ‘reguliere spelregels’ van SEO nog steeds van toepassing. Verlies zaken als snelle laadtijd, mobielvriendelijkheid en een sterk (natuurlijk) linkprofiel niet uit het oog als je wilt shinen in de lokale zoekresultaten.

Voor wie is local SEO interessant?

Lokale Search Engine Optimisation is interessant voor ondernemers die zich richten op een specifieke regio. Dit geldt met name voor ondernemingen met een fysieke bedrijfslocatie zoals een kapper, een bloemenwinkel of tandarts. Ondernemers die aan huis een dienst leveren, hebben ook baat bij lokale SEO. Hierbij kun je denken aan loodgieters, hoveniers en schildersbedrijven. Indien je thuis met een heus waterballet zit door lekkage, zoek je in Google logischerwijs naar loodgieter in de buurt of bijvoorbeeld loodgieter Haarlem. Je wilt in dit geval geen loodgieter uit Groningen. Dat is niet efficiënt én je betaalt bovendien meer voorrijkosten.

Bedrijven die geen specifiek servicegebied hebben, zullen zich eerder richten op landelijke SEO. Dit geldt niet alleen voor grote jongens als Amazon of Coolblue. Ook wanneer je hardhout levert aan klanten door heel Nederland of online computeronderdelen verkoopt, is het relevanter om te focussen op algemene zoektermen met landelijke dekking.  

Je lokale vindbaarheid verbeteren in 4 stappen

Nu je weet of lokale SEO voor jou de moeite waard is, kijken we naar hoe je jouw lokale vindbaarheid kunt verbeteren. Tijdvooreensite zet de 4 best practices voor je op een rij:

Zorg voor een complete Google Mijn Bedrijf pagina

De allereerste stap naar een lokale SEO-boost is het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf pagina. Dit is een bedrijfsprofiel dat getoond wordt in Google Zoeken en Google Maps. Heb je deze nog niet? Check in ons stappenplan hoe je Google Mijn Bedrijf (gratis) aanmaakt. Een bedrijfsprofiel dat tiptop in orde is, zorgt ervoor dat je onderneming betrouwbaarder oogt en hoger geplaatst wordt in de lokale zoekresultaten. Zorg daarom dat je profiel zo compleet en correct mogelijk is. Voeg professionele foto’s toe van je bedrijf, afspraaklinks, jouw diensten (inclusief tarieven) of een korte omschrijving. Heb je een mooie kortingsactie lopen? Deze kun je ook toevoegen aan je Google Mijn Bedrijf pagina.

SEO-tip: voeg voor jou relevante keywords toe aan de omschrijving in je bedrijfsprofiel

Tot slot is het raadzaam om af en toe een blik te werpen op je Google Mijn Bedrijf profiel om te checken of deze 100% up-to-date is. Niets is vervelender dan voor een dichte deur staan door onjuiste openingstijden. Wist je dat Google Mijn Bedrijf de functie biedt om aangepaste openingstijden (voor bijvoorbeeld feestdagen) online te plaatsen? Handig!

Verrijk je content met lokale zoekwoorden

De tweede stap is het gebruik van lokale zoekwoorden op je website. Op deze manier maakt ook de inhoud van je website duidelijk dat jouw onderneming relevant is voor een specifieke regio. Zorg dat de naam van je regio of plaatsnaam terugkomt in verschillende onderdelen van je website. Strategische plaatsen hiervoor zijn titels, tussenkopjes, de tekst zelf en de meta’s.  Zo zou een notariskantoor de meta titel van de homepage als volgt kunnen opstellen:

Notariskantoor voor familiezaken Haarlem | De Jager

Hoe zit het met bedrijven in kleinere dorpen? Niet elk bedrijf bevindt zich immers in een grote stad waar je kunt profiteren van flinke zoekvolumes. Waar een zoekterm als notaris Haarlem (circa 1.000 zoekopdrachten per maand) best interessant is, geldt dat voor notaris Persingen een stuk minder. Deze zoekterm wordt niet tot zeer sporadisch ingetypt. In dit geval kun je jouw content verrijken met namen van grotere plaatsen in de buurt. In het geval van Persingen kun je teksten als ‘’bezoek onze notariskantoor in Persingen op slechts 20 minuten reizen van Nijmegen.’’ toepassen.

Je kunt lokale zoekwoorden/plaatsnamen ook toevoegen aan de afbeeldingen op je website. Gebruik hiervoor de alt tag of wijzig simpelweg de bestandsnaam. 

Kijk uit voor over-optimalisatie 

Pas op dat je in al je enthousiasme niet gaat over-optimaliseren. Het verwerken van een plaatsnaam hier en daar is prima, maar over-optimalisatie kan averechts werken met een slechtere positie in Google tot gevolg. Deze tik op de vingers is bedoeld om de gebruiksvriendelijkheid van de zoekmachine zo optimaal mogelijk te houden. Google heeft een neus voor spammy webteksten. Wordt een zoekterm als massagesalon Rotterdam om de twee regels genoemd? Dan is de webtekst allesbehalve prettig leesbaar en kan dit voor Google een reden zijn om de website een lagere positie toe te bedelen.

Verzamel reviews

Online reviews spelen een belangrijke rol bij het maken van keuze. Wie op zoek is naar een goede schoonheidsspecialiste in de buurt, zal eerder kiezen voor een salon met veel positieve beoordelingen dan eentje zonder reviews. Lovende reacties van echte klanten leveren een stukje social proof op en bevestigen dat we een goede keuze maken. Reviews kunnen potentiële klanten over de streep trekken maar zijn bovenal goed voor je lokale vindbaarheid. Google onderstreept dit zelf ook duidelijk: ‘’Het aantal Google-recensies en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe beter de positie van een bedrijf waarschijnlijk is in de lokale zoekresultaten.’’

Ben je al actief bezig met het verzamelen van Google reviews? Mooi! Doe je dit nog niet en wil je jouw lokale SEO opkrikken? In dit blogitem lees je hoe je klantenreviews verzamelt.

Verzamel lokale backlinks

Om extra indruk te maken in het prominentie-gedeelte bij de ranking van lokale zoekresultaten, kun je verwijzingen (backlinks) vergaren bij bedrijvengidsen en lokale ondernemingen. In ons blogitem over linkbuilding lees je meer over het verkrijgen van waardevolle linkjes.

Moet ik mijn servicegebied verwerken in mijn domeinnaam?

Bij Tijdvooreensite zien we regelmatig domeinnamen voorbij komen met een plaatsnaam erin. Met een zogeheten Exact Match Domain zoals dierenfotograaf-amstelveen.nl of fysiotherapeutenvanlier-emmen.nl hopen ondernemers hun lokale SEO te verbeteren. Met hippe extensies zoals .amsterdam is het zelfs mogelijk om je domeinnaam nog beter te laten aansluiten op de regio waarin je actief bent. Is zo’n domeinnaam een must indien je je vooral wilt richten op local SEO? Wat ons betreft niet. Domeinnamen met lokale zoekwoorden kunnen wel het laatste zetje geven indien een website verder SEO-technisch op orde is en veel autoriteit heeft verworven. Toch wordt een Exact Match Domain met plaatsnaam vaak gebruikt om nog vóór een bezoek aan de website kenbaar te maken in welke regio het bedrijf zaken doet.

Hulp nodig bij het kiezen van de ideale domeinnaam? Bekijk hier de 3 vuistregels voor een sterke domeinnaam. In het blog staat ook meer informatie over hoe je een domeinnaam vastlegt.

Outsiders pikken een plek in de lokale zoekresultaten

Het grote voordeel van lokale SEO is dat je te maken hebt met een lagere concurrentie in Google. Als therapeut in Maastricht hoef je niet te concurreren met vakgenoten in Amsterdam. Tenminste, als zij niet aan de haal gaan met ‘’jouw’’ locatie. Het kan namelijk voorkomen dat soortgelijke bedrijven hun website optimaliseren voor een scala aan regio’s. 

Ook bij Tijdvooreensite komen we dergelijke cowboys tegen. Wie in Google zoekt op webdesign Haarlem, komt webbouwers uit alle uithoeken van Nederland tegen. Net wanneer je dacht in een kleinere vijver te vissen, blijken er heel wat meer hengels in het spel te zijn! Dat is nogal een domper, maar geen reden om de handdoek in de ring te gooien. Waarom? Mensen hebben vaak snel door dat het bedrijf zich niet op de desbetreffende locatie bevindt. Eén blik op de contactgegevens zegt genoeg. Wie zoekt naar een fietsenmaker in de buurt, wil er niet eentje die 5 dorpen verderop zit. De website kan dan nog zo goed scoren in de lokale zoekresultaten, de kans op conversie is lager. Houd in elk geval in je achterhoofd dat wie zich bezighoudt met lokale SEO, zijn concurrenten buiten de regio niet definitief van zich heeft afgeschud.

In the picture bij de hele buurt met onze SEO-boost

Ben je na het lezen van dit blog gemotiveerd om je lokale zichtbaarheid in Google op te krikken, maar kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Tijdvooreensite heeft een SEO-copywriter in huis die jouw website graag voorziet van een SEO-boost met de focus op lokale zoektermen. Zo staat jouw koffietent of kapperszaak straks in the picture bij potentiële klanten in de buurt, zonder dat je hiervoor weken hebt zitten zwoegen.

Ik wil een SEO-boost Neem contact op

Terug naar overzicht