Sterren Google reviews

Aan de slag met Google reviews

Door Angela Lanser, 

Vindbaarheid en Uitleg Google en SEO

De zoektocht naar een leuk restaurant, hotelletje of rijschool begint vaak op het internet. Online beoordelingen worden daarom steeds belangrijker. Niet gek dus dat steeds meer bedrijven zich richten op het verzamelen van reviews, waaronder Google klantenreviews. Deze ´recensies´ zijn zichtbaar op een Google Mijn Bedrijf profiel, Google Maps en worden daarnaast in de zoekresultaten (betaald en onbetaald) getoond. In dit blog vertellen wij je wat het nut is van Google reviews en hoe je deze verzamelt.

Waarom moet ik Google reviews verzamelen?

Niets moet natuurlijk. Maar reviews worden steeds belangrijker, met name Google reviews. Het geeft mensen waardevolle informatie over een bedrijf. Deze recensies zijn niet alleen handig voor de consument, maar ook nuttig voor jou als bedrijf. Er zijn 3 belangrijke redenen om als onderneming Google klantenreviews te verzamelen:

  1. Reviews helpen potentiële klanten bij het kiezen voor jouw bedrijf
    Via Google op zoek naar een hip restaurant of beautysalon? Dan is de kans groot dat reviews een grote rol spelen bij het maken van jouw keuze. Je wilt immers geen miskoop doen en vertrouwt daarom op de beoordelingen van andere klanten. Als onderneming kun je dus potentiële klanten aantrekken door goede recensies te verzamelen.
  2.  Jouw website valt meer op in de zoekresultaten
    Google geeft reviews prominent weer in de zoekresultaten. Zoek je bijvoorbeeld op ‘webdesign Haarlem’? Dan kom je het volgende overzicht in de zoekresultaten tegen:
    Google reviews Tijdvooreensite
    Afbeelding 1
    Ons oog valt al snel op de review score. Tijdvooreensite heeft hier een mooie score en ruim 80 recensies, wat over het algemeen een beter beeld geeft dan slechts 2 reviews. Zou Tijdvooreensite een score van 1 ster hebben, dan zou dit potentiële klanten waarschijnlijk afschrikken.
  3. Reviews zorgen voor een betere vindbaarheid
    Het aantal Google reviews en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten (SEO). Wanneer je in Google zoekt naar een kapper of lunchroom in de buurt, dan zullen lokale bedrijven met veel/goede Google reviews als eerste in de resultaten naar voren komen.

Hoe verzamel ik klantenreviews?

Voor het tonen van Google recensies heb je eerst een vermelding op Google Mijn Bedrijf nodig. Heb je deze nog niet? In dit artikel lees je hoe jij een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaakt. We bespreken de do’s en don’ts om Google reviews te verzamelen.

De meest praktische tip voor het verkrijgen van klantenreviews is door klanten te vragen om een recensie over jouw bedrijf te schrijven. Doe dit op een laagdrempelige manier en maak het klanten gemakkelijk met het volgende (korte) stappenplan:

1. Log in met jouw Google account en zoek in Google naar (jouw bedrijfsnaam).

2. Aan de rechterzijde verschijnt het bedrijfsprofiel. Klik vervolgens op de button ‘een review schrijven’ (zie afbeelding 2) en laat hier jouw beoordeling achter.

Review achterlaten bedrijfsprofiel Tijdvooreensite
Afbeelding 2

De klant krijgt het volgende pop-up scherm te zien waar zij een review kunnen achterlaten:

Review achterlaten
Afbeelding 3

Tijdvooreensite vertelt je ook hoe je vooral niet te werk moet gaan om recensies binnen te harken. Laat valsspelen achterwege en schrijf de reviews vooral niet zelf. Dit is met stipt de belangrijkste don’t. Het is mogelijk om nepreviews te kopen. Dit lijkt misschien een goede deal, maar wij raden sterk af om dit te doen. Als consument zou je zelf ook veel waarde hechten aan betrouwbare, authentieke reviews. Vraag je jouw klanten specifiek om een positieve recensie achter te laten? Houd dan in gedachten dat hier géén beloning (zoals een cadeaubon) tegenover mag staan. De Autoriteit Consument & Markt stelt dat belonen voor een recensie is toegestaan, mits dit transparant gebeurt.

Ongepaste reviews verwijderen

Het kan altijd voorkomen dat een klant niet zo enthousiast is over jouw bedrijf. Het eten in je restaurant viel niet in de smaak of de samenwerking verliep niet geheel soepel. Deze ervaring kan een negatieve review opleveren. Dat is geen reden tot paniek! Een enkele negatieve beoordeling maakt dat de reviews wel geloofwaardig zijn. Heeft een bedrijf 100+ over de top lovende recensies, dan kun je je afvragen of deze wel oprecht zijn. Is een review echter zeer ongepast, dan kun je deze door Google laten verwijderen. Hier vind je het reviewbeleid van Google.

Google reviews op jouw website plaatsen

Heeft jouw beautysalon, praktijk of restaurant al een aantal mooie reviews ontvangen? Geef deze een mooie plek op jouw website! Hiervoor zijn verschillende manieren. De eerste manier is het handmatig toevoegen van reviews aan jouw website. Op deze manier kun je eventuele taalfouten eruit halen én je bepaalt zelf welke reviews je toont. Tijdvooreensite heeft een handige referentiemodule in het CMS waar je handmatig reviews in kunt zetten. De reviews zijn eventueel te verfraaien met een foto en het aantal gegeven sterren. 

Een tweede mogelijkheid is het automatisch toevoegen van reviews aan je website. Deze optie is ideaal als je graag de nieuwste klantenreviews op jouw website wilt, zonder hier werk van te maken. Op het internet zijn diverse tools beschikbaar waarmee jij Google reviews op jouw website onder de aandacht kan brengen. Enkele tools die wij aanraden zijn Elfsight en ReviewsOnMyWebsite. Beide tools bieden verschillende lay-outs (grid, carousel of een Rating Badge), zowel gratis als betaald. In afbeelding 4 zie je een voorbeeld van een Google reviews carousel.

Google reviews carousel via Elfsight
Afbeelding 4

Vond je dit blogitem nuttig? Bij Tijdvooreensite voegen we graag de daad bij het woord, dus...

Laat hier een review achter!

Terug naar overzicht