Zo kies jij de ideale domeinnaam

Door Angela Lanser, 

Uitleg Tips

Wellicht heb je al een goede naam bedacht voor jouw bedrijf en sta je nu voor de volgende keuze: de naam voor jouw nieuwe website. Je bedrijfswebsite krijgt waarschijnlijk een prominente plek op jouw visitekaartjes en bovenal bepaalt de domeinnaam in grote mate jouw online succes. Het loont dus zeker om hier de nodige aandacht aan te besteden. Maar hoe kom je tot een sterke domeinnaam? En welke keuzemogelijkheden heb je eigenlijk?

Wat is een domeinnaam

Om straks tot een ijzersterke domeinnaam te komen, nemen we eerst deze term onder de loep. De kans is groot dat je wel eens van domeinnaam hebt gehoord, maar wat is het nu precies? Een domeinnaam is als het ware jouw unieke adres op het internet. Een domeinnaam bestaat uit twee delen: de naam en de extensie

De naam is simpelweg het adres van jouw website, zoals Tijdvooreensite. De extensie is het allerlaatste gedeelte van een domeinnaam, zoals .nl, en wordt ook wel een top level domain genoemd. 

Verschillende domeinextensies

Er bestaan wel honderden domeinextensies, maar de meest populaire in Nederland zijn toch wel .nl en .com. Vaak is de extensie een afkorting van een land of zegt het iets over de aard van een bedrijf. Denk in het laatste geval maar eens aan de extensie .org. Je kunt dus zeggen dat de domeinnaam extensie vertelt voor welke doelgroep de website bedoeld is. In de tabel staat een overzicht van een aantal veelgebruikte domeinextensies.

ExtensieWat houdt het in
.comDe .com extensie is afgeleid van het woord commercieel (commercial en is wereldwijd gezien de meest gebruikte extensie.
.nlDe .nl domeinextensie is afgeleid van het woord Nederland (Netherlands) en kan gebruikt worden voor websites gericht op de Nederlandse consumenten.
.euDe .eu domeinnaam extensie is afgeleid van Europa en kan worden gebruikt indien jouw onderneming actief is in de hele Europese Unie.
.orgDe .org domeinextensie is afgeleid van het woord organisatie (organization). Je komt deze extensie tegen bij websites voor (non-profit) organisaties die internationaal actief zijn.
.infoDe .info domeinextensie is afgeleid van het woord informatie (information) en wordt het meest gebruikt voor informatieve websites.
.shopDe .shop extensie wordt gezien als een e-commerce extensie en is geschikt voor ondernemers in de detailhandel of groothandel.
.guruDe .guru extensie is afgeleid van het woord goeroe (guru) en is een zogeheten expertise-extensie.

Regels voor domeinnamen

Kan je echt élke naam uitkiezen voor je domein? Bijna wel. Een domeinnaam moet aan enkele regels voldoen. Deze ‘beperkingen’ zijn met name van technische aard:

  • Je domeinnaam bevat alleen letters (a - z), cijfers (0 - 9) of het liggende streepje (-).
  • Je domeinnaam bevat minimaal 2 en maximaal 63 tekens.
  • Je domeinnaam mag niet in strijd zijn met de openbare orde of de goede zeden.
Leuk weetje: er zijn bedrijven die het maximale aantal karakters (63) benutten en hiermee expres voor de langste domeinnaam gaan. Wat dacht je van: http://klusbedrijf-constructiewerk-onderhoud-renovatie-keuken-badkamer.nl/

3 vuistregels voor een sterke domeinnaam

Het ligt voor de hand om jouw bedrijfsnaam ook als domein te registreren. In de praktijk is dit ook vaak een goede optie. In sommige situaties is de bedrijfsnaam echter niet domeinnaam-proof en moet je iets anders bedenken. Bijvoorbeeld wanneer jouw bedrijfsnaam heel lang is of de spelling ervan als internetadres moeilijk te onthouden is. Tijdvooreensite geeft je 3 tips voor een goede domeinnaam die staat als een huis:

  1. Kies een domeinnaam die bij jou past
    Het allerbelangrijkste van een domeinnaam is dat deze goed aansluit bij jouw bedrijf, hobby of blog. Een sterk domein geeft een beeld van de producten of diensten die je aanbiedt, óf ligt in lijn met je bedrijfsnaam. Voorbeeld: schrijf je een reisblog over low-budget backpacken in Azië? Dan is backpackeninazie.nl een geschikte domeinnaam. 
    Tip: ga voor jezelf na wat jouw main business is en wat de grootste voordelen voor jouw klanten zijn. Dergelijke woorden kun je verwerken in jouw domeinnaam. Is de regio een erg belangrijk onderdeel van je bedrijfsmodel? Dan is het een goed idee die ook in jouw domein te benoemen. Voorbeeld: dierenfotograaf-haarlem.nl. Of dit ook SEO-technisch een must is, bespreken we verderop in dit blog.
  2. Hou het simpel
    Een sterke domeinnaam is eenvoudig te onthouden en gemakkelijk te spellen. Probeer complexe of zeer lange namen daarom te vermijden. Een korte en krachtige naam zorgt er voor dat meer bezoekers jouw website weten te vinden.
  3. Ga voor de meest relevante domeinextensie
    Eerder benoemden we dat er in totaal wel 100+ verschillende domeinextensies zijn. Enkele ingeburgerde extensies zijn .nl en .com, maar je kunt ook kiezen voor nieuwere, ludieke extensies zoals .ninja of .restaurant. Ook hier geldt dat je voor een domeinnaam extensie moet kiezen die past bij jouw onderneming en doelgroep. Over het algemeen kiezen de meeste (kleine) ondernemers die zich richten op de Nederlandse consument, voor de populaire landextensie .nl

    Een nieuwe domeinextensie, zoals .amsterdam, daarentegen biedt potentieel de mogelijkheid om je diensten zodanig af te kaderen dat direct vanuit de domeinnaam duidelijk is waar je website over gaat en wat er te vinden is. Dit heeft als voordeel dat jouw website meer relevante bezoekers trekt. Hoe meer mensen op je website doorklikken en overgaan tot actie, hoe beter dit is voor jouw positie in zoekmachines en natuurlijk jouw omzet.

Moet ik mijn domeinnaam optimaliseren voor zoekmachines?

Sommige ondernemers kiezen voor een domeinnaam die grotendeels bestaat uit populaire zoekwoorden waarop hij/zij hoog wil ranken in Google. De websites kinderkleding.nl en goedkoopvakanties.com zijn hier goede voorbeelden van. Met een dergelijke Exact Match Domains (EMD) hopen zij hun online vindbaarheid te vergroten zodat hun website meer bezoekers trekt. Nu is de vraag natuurlijk of zo’n zoekwoord-domeinnaam écht werkt. 

Bij Tijdvooreensite zijn we van mening dat je vooral een domeinnaam moet kiezen die bij jouw onderneming past. Daarbij is het idee achter een zoekwoord-domeinnaam een beetje achterhaald. Google heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en neemt nu veelal andere factoren mee in de rangschikking van de zoekresultaten. Google snapt heus wel waar een website over gaat en heeft hiervoor de zoekwoorden in de URL niet nodig. Wél kan een Exact Match Domain wellicht voor het laatste zetje zorgen. Dit is alleen het geval als een website andere, belangrijke ranking factoren van de checklist kan afstrepen. Denk hierbij aan een goed linkprofiel, kwalitatieve content en hoge autoriteit.

We zetten de de grootste voor- en nadelen van een domeinnaam met je belangrijkste zoekwoord op een rij:

Voordelen

  • Links naar de website bevatten vaak relevante woorden in de linktekst, wat kan helpen bij een goed linkprofiel (SEO).
  • Verhoging van je doorklikratio (CTR) omdat de ingetypte zoekopdracht overeenkomt met jouw domeinnaam waardoor mensen sneller geneigd zijn op jouw URL te klikken. Websites met een hoge CTR worden meestal door Google beloond met een hogere positie!

Nadelen

  • Veelal duur in aanschaf.
  • Moeilijk juridisch te beschermen.
  • Minder onderscheidend dan een merkgerichte domeinnaam. 

Kortom: houd in gedachten dat relevante zoekwoorden in een domein een kleine toegevoegde waarde voor zoekmachineoptimalisatie kunnen bieden, maar staar je bij het kiezen van een domeinnaam vooral niet blind op het SEO-aspect.

Check of het domein niet al bezet is

Ben je dankzij onze tips tot een goed idee voor je nieuwe domeinnaam gekomen? Dan is het de vraag of deze nog beschikbaar is. Met behulp van een domeinchecker kun je zien of je direct jouw briljante domeinnaam kunt vastleggen, of dat deze al bezet is. In het laatste geval zul je helaas met een andere URL op de proppen moeten komen. Tip: Is de domeinnaam bezet? Probeer creatief te zijn en écht met iets anders te komen. Een kleine wijziging (zoals een andere extensie) is zeker geen aanrader. Dit heeft als reden dat mensen nu eenmaal de meest voor de hand liggende URL intypen en dus alsnog bij jouw concurrent uitkomen.

Jouw domein registreren

Tot slot wil je natuurlijk jouw perfecte domeinnaam vastleggen zodat jouw website straks de lucht in kan. Er zijn diverse partijen waar je binnen een paar minuten je domein kunt registreren. Na registratie ben je ongeveer een tientje per jaar kwijt voor de hosting ervan. Kies je voor het websitepakket van Tijdvooreensite? Dan regelen wij de domeinregistratie voor je. Gratis en voor niets. Voor een domein mét e-mail verwijzen we je graag door.

We zien regelmatig dat mensen meerdere domeinnamen claimen die bijna identiek aan elkaar zijn. Ook lichte variaties met een streepje ertussen of een andere extensie worden geregistreerd. Dit is eigenlijk alleen nodig als je bang bent voor misbruik door de concurrentie. Voor multinationals als Nike en Apple is dit interessant, voor kapperszaak Lovely Hair by Chantal in Amersfoort waarschijnlijk niet.

Domeinnaam? Check! Nu de website nog

Tijdvooreensite helpt je graag aan een mooie website voor slechts € 499,00. Of je nu lifestyle coach bent, een beautysalon runt of trainingen geeft op het gebied van marketing; ons websitepakket biedt alles wat je nodig hebt. 

Ik wil een voorbeeld van mijn website zien Contact opnemen

Terug naar overzicht