Een goede meta description verleidt tot klikken

Door Nora van Deursen, 

Meer bezoekers en Uitleg SEO, Zoekmachines, Conversie en Content

Een goede meta description verleidt tot klikken. In dit item staan we stil bij het belang van goede meta omschrijvingen en helpen we je bezoekers naar je website lokken.

De meta description is het voorproefje van je webpagina dat in de zoekresultaten verschijnt. Dit stukje tekst helpt bezoekers inschatten of ze bij jouw website terecht kunnen voor de informatie die ze zoeken. Sterke meta omschrijvingen worden geformuleerd vanuit het perspectief van de klant. Als je klanten wil aantrekken via je website, dan moet direct uit de meta omschrijving blijken wat je te bieden hebt.

Voorbeeld meta description

We nemen onze eigen website als voorbeeld. Hieronder zie je een afbeelding van de meta omschrijving van Tijdvooreensite.nl. Je ziet direct dat wij mensen willen aantrekken die snel een goede en betaalbare website nodig hebben.

Goede meta description voor jouw website

Door de titel van de pagina zie je zelfs meteen wat dat kost! Daar hebben we over nagedacht. 

Een meta omschrijving heeft dus waarde voor potentiële bezoekers maar ook voor jouw positie in de zoekresultaten is het nuttig om stil te staan bij de meta omschrijving. 

De waarde van een goede meta omschrijving voor zoekmachines

De meta omschrijving is niet direct van invloed op je positie in de zoekresultaten. De tekst wordt niet meegenomen in de beoordeling door zoekmachines. Er is echter een belangrijk indirect effect: zoekmachines gebruiken het aantal klikken (click-through-rate) om te bepalen of je een goed zoekresultaat bent. 

Als je meta omschrijving sterk is neemt het aantal klikken toe en dat is wél van invloed op je positie in de zoekresultaten.

Hoe de tekst van jouw pagina uiteindelijk verschijnt in de zoekresultaten kun je niet 100% beïnvloeden. De 'snippets' worden automatisch gegenereerd op basis van verschillende factoren. Google zegt hierover: hoe meer informatie je ons geeft, hoe beter het stukje tekst in de zoekresultaten wordt. 

Checklist meta description

Waar moet je op letten bij het schrijven van meta descriptions?

  • Geef elke pagina een meta omschrijving.
  • Zorg dat elke meta omschrijving uniek is.
  • Maak de tekst aanlokkelijk.
  • Geef een juiste indicatie van de inhoud van de pagina.
  • Zet het belangrijkste zoekwoord voor de pagina in de omschrijving.

Momenteel laat Google ongeveer 155 karakters zien. Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatie die je in de meta omschrijving kwijt wil binnen de eerste 155 karakters valt.

Tip: Heb je heel veel pagina's en zie je het niet zitten om voor elke pagina een meta omschrijving te maken? Kies er dan voor om in elk geval de homepage en de meest belangrijke pagina's een meta description te geven. 

Dit lijstje bevat de belangrijkste tips van Google en SEO experts. Houd het bij de hand als je een meta omschrijving maakt.

Hoe voeg ik een meta omschrijving toe aan mijn pagina?

Hoe voeg je nu zo'n meta omschrijving toe aan je pagina? De beste content management systemen helpen je om snel een meta omschrijving toe te voegen aan een pagina, zonder dat je kennis van HTML nodig hebt. 

Een meta omschrijving ziet er in HTML zo uit:

 <meta name="description" content="De meta omschrijving van de pagina."/>

In het CMS van Tijdvooreensite plaats je heel gemakkelijk en zonder kennis van HTML een meta omschrijving via het tabblad SEO. Een korte instructie vind je in de handleiding.

En dan nu: hop! Aan de slag om jouw site aantrekkelijker te maken voor bezoekers met meta omschrijvingen.

Meer SEO tips? Volg de cursus SEO voor beginners

Terug naar overzicht