Wat is Instagram Shopping

Boost jouw conversie met Instagram Shopping

Door Angela Lanser, 

Uitleg Conversie en Sociale Media

Instagram is anno 2021 veel meer dan alleen een sociaal netwerk waarop je mooie foto’s deelt. Het fotosharing platform wordt namelijk steeds verder ontwikkeld voor het gebruik van e-commerce. We moeten nog even geduld hebben voordat de ‘checkout op Instagram’ functie ook in Nederland gelanceerd wordt, máár Instagram Shopping biedt ondernemers zeker kansen. Tijdvooreensite legt uit hoe Instagram Shopping werkt en hoe jij deze functionaliteit in jouw voordeel kunt gebruiken.

Wat is Instagram Shopping?

Instagram Shopping is een functionaliteit binnen Instagram om producten te taggen. Shopping tags kunnen toegevoegd worden aan foto’s én Instagram Stories. De feature geeft mensen de mogelijkheid om op producten te klikken die zij op jouw foto’s/video’s zien. Vervolgens kunnen zij deze kopen. De tag blijft onzichtbaar totdat iemand er op klikt. Je hoeft dus niet bang te zijn voor een ‘verpeste foto’. Helemaal fijn: Instagram Shopping is geheel gratis te gebruiken. Het is géén adverteermogelijkheid. Dit betekent dat je alleen producten in organische berichten kunt voorzien van een klikbare titel en prijskaartje. Bij advertenties heb je deze mogelijkheid dus niet. 

Voorbeeld Instagram Shopping bij retailer Desenio
Voorbeeld Instagram Shopping bij retailer Desenio

Wat maakt Instagram Shopping zo handig? Wie iets leuks ziet op een foto, bijvoorbeeld een kek tafeltje of een trui, hoeft niet meer uren door de webshop van het merk te scrollen om dit item te vinden. Instagram Shopping maakt het consumenten gemakkelijk. Het voordeel voor jou als ondernemer: een hogere conversieratio. Met Instagram Shopping dienen de foto’s in jouw tijdlijn niet enkel ter inspiratie, het zijn als het ware ook ingangen naar jouw website/webshop. 

Goed om te weten: de shopfunctie is alleen actief in de mobiele app van Instagram. Open je Instagram op je desktop (kan gewoon!), dan is de functie niet beschikbaar.

Checkout on Instagram

In de Verenigde Staten hebben sommige Instagram posts van bekende fashionmerken een handige koop-knop. Deze zogeheten Checkout on Instagram functie is vooralsnog alleen in de VS beschikbaar. Met Checkout on Instagram kan het gehele koopproces plaatsvinden binnen de app. Waar je in Nederland doorgestuurd wordt naar de webshop van een bedrijf, kun je in Amerika dus direct afrekenen zonder de Instagram-app te verlaten. Retailers moeten voor het gebruik van de feature wel een selling fee betalen. Voorbeelden van grote merken die de Checkout on Instagram functie gebruiken, zijn H&M, Zara en MAC Cosmetics.

Hoe stel ik Instagram Shopping in?

Met Instagram Shopping creëer je eenvoudig een extra kanaal om jouw fysieke producten te verkopen. Wil jij dat ook? Tijdvooreensite vertelt hoe jij in 4 stappen Instagram Shopping activeert:

  1. De eerste stap is het maken van een Instagram bedrijfsprofiel. Ga hiervoor naar instellingen op je Instagram account en klik op account. Vervolgens kun je kiezen voor overschakelen naar professioneel account. Heb je al een zakelijk Insta account? Dan kun je direct naar stap 2.
  2. Check of jouw account geschikt is voor Shopping op Instagram. Zo heb je bijvoorbeeld een Facebook Catalogus nodig en is het belangrijk dat je fysieke producten verkoopt. Bekijk hier alle eisen waar je aan moet voldoen.
  3. Open de Instagram-app op je telefoon en ga naar je profiel. Klik op de drie horizontale streepjes (rechtsboven in het scherm) en ga naar Instellingen. Via de button Bedrijf kun je je registreren voor Instagram Shopping. Het kan een aantal duren voordat jouw account is goedgekeurd.
  4. Zodra jouw account is goedgekeurd voor Instagram Shopping, moet er nog één ding gebeuren. Ga in jouw profiel naar de bedrijfsinstellingen en klik op winkelen. Selecteer de juiste productcatalogus en voilà, de setup van Instagram Shopping is voltooid!

Producten taggen

Nu je Instagram Shopping succesvol hebt ingesteld, is het tijd om de handen uit de mouwen steken. Je kunt aan de slag met het taggen van producten. Gelukkig is dit een fluitje van een cent. Tijdvooreensite legt uit hoe dit in z’n werk gaat:

  1. Upload een nieuwe foto of kies een bestaande (organische) post op je tijdlijn waarop een product is afgebeeld.
  2. Klik op de producten waar je een tag aan wilt geven. Je kunt maximaal 5 producten per bericht taggen. Heb jij meerdere foto’s in een carrousel aangemaakt? Dan ligt de grens bij 20 getagde producten.
  3. Er verschijnt een productcatalogus. Hier kun je de naam van het desbetreffende artikel zoeken. Instagram voorziet het product op de foto vervolgens van de juiste naam én prijs.
  4. Klaar met taggen? Dan kun je jouw mooie foto de wereld inslingeren door te klikken op Delen!
Terug naar overzicht