Tips voor een nieuwe website

Door Daan van Dijk, 

Uitleg en Tips tips, website en nieuwe website

Laat je een nieuwe website bouwen? Lees eerst onze tips! Bespaar geld en gedoe en bekijk onze top 15 van valkuilen en adviezen voor het bouwen van een nieuwe website.

1. Zoek reviews over je webbouwer

Laat je een nieuwe website bouwen door een professioneel bureau? Zoek dan naar reviews over de webbouwer op Google of Facebook. Hoe meer reviews, hoe beter en geloofwaardiger. Behalve reviews kun je ook afgaan op je eigen ervaring. Verloopt de communicatie in het voortraject goed? Wordt er naar je wensen geluisterd en denkt de bouwer mee in oplossingen?

2. Vraag om een heldere prijsopgaaf

Eén van de grootste valkuilen waar opdrachtgevers in vallen is onduidelijkheid omtrent de offerte. Behalve de prijs voor het bouwen komen er altijd kosten bij voor bijvoorbeeld service of onderhoud, domein en hosting. Bespreek vooraf duidelijk hoe deze kosten zijn opgebouwd, wanneer en hoe je deze kunt voldoen en vraag om heldere afspraken op papier. Maak ook afspraken over de ruimte die je hebt om nog te heen- en weren. Zo loop je achteraf niet tegen verrassingen aan.

3. Kies voor een makkelijk CMS

Als je een nieuwe website laat maken is het wel zo handig dat je zelf de inhoud kunt beheren. Vraag aan je websitebouwer welk CMS ze gebruiken en of je een demonstratie van het CMS kan krijgen. Kun je oneindig pagina's aanmaken en teksten toevoegen? Hoe zit het met de mogelijkheden voor afbeeldingen en video's, en is er een contactformulier of chatfunctie? Vergeet niet naar de kosten van het CMS te vragen en verzeker je ervan dat de websitebouwer het CMS regelmatig updatet zodat het veilig en betrouwbaar blijft. 

4. Laat je website zoekmachinevriendelijk bouwen

Je wilt graag dat je nieuwe website straks goed vindbaar is in Google. Vraag je websitebureau in hoeverre de website zoekmachinevriendelijk gebouwd wordt en welke mogelijkheden je in het CMS hebt om SEO te beheren. Let op: veel bureau’s beloven je een hoge positie in Google, maar vertellen er nooit bij dat je hier hard voor moet werken. Een website die in één keer op de eerste plaats in Google pronkt, bestaat niet.

5. Ga altijd voor een responsive website

Wat je ook doet: kies altijd voor een responsive website. Een website met responsive webdesign past zich feilloos aan het beeldscherm van een desktop, laptop, tablet of telefoon aan. Hierdoor is de gebruikerservaring op elk apparaat optimaal. Bezoekers zullen makkelijk hun weg kunnen vinden en eerder overgaan tot conversie. Responsive website scoren vanwege hun gebruikerservaring bovendien beter in Google dan niet-responsive websites.

6. Bedenk hoe belangrijk support voor je is

Sommige websitebureaus bieden websitepakketten voor een prikkie. Besef goed dat de support voor dit soort pakketten vaak minimaal is. In veel gevallen is er zelfs geen live contact mogelijk en moet je je zien te redden met veelgestelde vragen of een demootje. Wil je snel hulp of antwoorden op je vragen, kies dan voor een websitebureau waar de klantenservice goed op orde is.

7. Bepaal vooraf je websitestructuur

Heb je een goede bouwer gevonden? Bedenk dan samen vooraf hoe de navigatie van je website eruit moet zien. Met een heldere menustructuur hoeft een bezoeker nooit lang te zoeken. Bij onduidelijkheid is je bezoeker namelijk snel gevlogen. Bepaal ook voor elke pagina het doel en en welke actie je verwacht van de bezoeker. Met een goed uitgewerkt websiteplan kan je webbouwer gericht aan de slag.

8. Laat je teksten schrijven door een professional

Goede teksten schrijven is lastig en kost je veel tijd. Schakel daarom een professionele tekstschrijver in. Een goede SEO copywriter schrijft aantrekkelijke copy die de doelgroep aanspreekt en aanzet tot actie. Bovendien zorgen SEO-teksten ervoor dat je website goed gevonden wordt in Google. Mocht je toch zelf gaan schrijven, zorg dan voor unieke content. Kopieer nooit teksten of afbeeldingen van andere websites. Naast mogelijke copyrightissues met de auteur heeft Google dit plagiaat snel door en straft je ervoor af.

9. Zorg voor goed beeldmateriaal

Je website wordt een stuk aantrekkelijker wanneer hij verrijkt is met mooi en relevant beeldmateriaal. Door afbeeldingen te gebruiken die de doelgroep aanspreken neemt de conversie van je website toe. Denk ook aan video’s om je product of dienst uit te leggen en tabellen of grafieken om tekst te ondersteunen. Gebruik van zogenaamde 'rich content' draagt bovendien bij aan de vindbaarheid van je website in Google. 

10. Installeer Google Analytics 

Ook al doe je er in het begin weinig mee, zorg dat je vanaf het eerste moment begint met het bijhouden van statistieken. Het beste programma om het gedrag van bezoekers en het succes van je website te meten is Google Analytics. Vraag aan je websitebouwer om de code te installeren zodat je kunt beginnen met meten.

11. Laat een SSL-certificaat installeren

Veiligheid op het internet wordt steeds belangrijker. Zorg daarom dat je website over https:// loopt. Drie goede redenen om een SSL-certificaat te laten installeren:

  1. Veiligheid: SSL zorgt voor een versleutelde verbinding tussen bezoeker en server. Er kan dus geen informatie onderschept worden.
  2. Vindbaarheid: Google gaat websites met een SSL-certificaat boven websites plaatsen die dit niet hebben. Meer bezoekers dus!
  3. Conversie: Een browser toont een SSL als een groen slotje in de adresbalk. Dit zorgt voor vertrouwen bij de bezoeker, wat conversieverhogend werkt.

12. Zorg voor een back-up van je oude website

Heb je al een website en laat je een nieuwe website bouwen? Zorg dan dat je een back-up hebt van je oude website. Een back-up is vooral zinvol als vangnet wanneer er iets misgaat. Bovendien kan je zo de URL-structuur van je oude website nog eens bekijken. 

13. Maak redirects van de oude naar je nieuwe website

Laat je een oude website achter die goed scoorde in Google? Zorg dan dat je de SEO-waarde van de oude website meeneemt. Waardevolle pagina's van je oude website kun je naar je nieuwe website doorsturen middels een 301-redirect. Een verhuizing van naar een nieuwe website moet gepaard gaan met een goed 301-stappenplan. Laat bij twijfel een expert meekijken zodat je je positie in Google niet zomaar verliest. 

14. Pas je Adwordscampagne aan

Maakte je met je oude website gebruik van Google Adwords en verandert de URL-structuur? Vergeet dan niet om de bestemming-URL's van je advertenties aan te passen. Zo voorkom je dat je campagne spaak loopt.

15. Zeg je oude hostingprovider op

Wanneer je domein en de hosting verhuizen naar een nieuwe partij is het belangrijk dat de oude diensten (domein, hosting & e-mail) worden opgezegd. Bij de meeste providers gaat dit automatisch, maar er zijn bedrijven die een schriftelijke opzegging wensen te ontvangen. Verzeker ervan dat jij de eigenaar bent van het nieuwe domein. Niet alle registrars zetten het gekozen domein op jouw naam. Hierdoor kan het domein gevaar kan lopen bij een eventueel geschil of faillissement van de provider.

Meer weten?

Ben je van plan om een nieuwe website te laten bouwen of zoek je een second opinion? Bel of mail ons. We geven je graag vrijblijvend advies over je oude of nieuwe website.

Neem nu contact met ons op

Terug naar overzicht