One pager website design voordelen en nadelen

Waarom (niet) kiezen voor een one page website

Door Angela Lanser, 

Webdesign en Uitleg Vormgeving en SEO

Veel start-ups maken online de blits met hypermoderne one pagers. Zo’n website met slechts één pagina heeft zo zijn voordelen, maar er zijn ook punten van kritiek. Tijdvooreensite neemt de voor- en nadelen van de one page website met je door zodat je straks een weloverwogen keuze kunt maken bij het (laten) bouwen van je website.

Wat is een one pager?

Een one pager is een website die uit slechts één pagina bestaat. Storytelling staat bij dit type webdesign centraal. Door te scrollen word je als bezoeker in een vloeiende lijn meegenomen in een verhaal. Er komt geen klik aan te pas. Ondanks het ontbreken van meerdere pagina’s, beschikken sommige onepagers over een menuknop. Hiermee kan men direct doorscrollen naar een bepaalde sectie op dezelfde pagina.

De multi pager is de tegenhanger van de one pager (zie afbeelding 1). Dit zijn websites bestaande uit meerdere pagina’s. Denk hierbij aan een contactpagina, een homepage en blogartikelen. Tijdvooreensite is een goed voorbeeld van een multi page website.

One pager versus multi pager
Afbeelding 1: Het verschil tussen een one pager en een multi pager

Waarom mensen kiezen voor een one page website

Het is niet zonder reden dat bedrijven kiezen om een one page website te laten ontwikkelen. Een one pager kent namelijk een aantal voordelen ten opzichte van een website met meerdere pagina’s. One pagers zijn vaak grafische hoogstandjes, informatie is lekker snel te vinden en bovendien vergt dit type website vrij weinig onderhoud. Tijdvooreensite neemt de grootste voordelen van een one page website met je door.

Weinig content? Geen probleem!

Veel ondernemingen vinden het maar lastig om hun website te vullen met veel teksten en beeldmateriaal. Zeker wanneer zij slechts één product of dienst aanbieden. Met een one pager omzeil je dit probleem. Er is immers toch beperkt ruimte voor content.

Een krachtige sales funnel

Een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven voor een one page website kiezen, is de functie van een krachtige sales funnel. Door de opzet van one pagers worden bezoekers op een lineaire manier door de website geleidt. Jij bepaalt welke informatie zij in welke volgorde voorgeschoteld krijgen. Dit stelt bedrijven in staat om bezoekers in een tot in de puntjes uitgestippelde route mee te nemen in hun verhaal, zonder dat de bezoeker afgeleid raakt door ingangen naar andere pagina’s. De werking van de sales funnel kan uiteindelijk weer leiden tot meer conversies.

Ideaal voor mobiel gebruik

Een one-page website is zeer geschikt voor mobiel gebruik. Door het ontbreken van buttons en menu’s is navigeren op een smartphone nóg eenvoudiger. Men hoeft enkel te scrollen om de content te bekijken. Zelfs als je geen responsive design hebt, is een onepager op mobiele apparaten prima te gebruiken.

Minder onderhoud

Door de beknopte hoeveelheid content vergen one pagers over het algemeen weinig onderhoud. Moet er bepaalde informatie op de website geüpdatet worden? Dan hoeft slechts één pagina onderworpen te worden aan een kritische blik in plaats van tientallen of honderden pagina’s.

De voordelen van one pagers op een rij:

  • Jij bepaalt wat de klant te zien krijgt en in welke volgorde dit gebeurt;
  • Het is lekker overzichtelijk voor de bezoeker (én voor jou);
  • Het is een krachtige sales funnel;
  • Bezoekers hoeven weinig clicks te verrichten (user-friendly);
  • Weinig onderhoud aan de website;
  • De waarde van inkomende links gaat altijd naar één pagina wat voor een sterke autoriteit kan zorgen.

Wat zijn de nadelen van een single-page website?

Elk type webdesign heeft zijn voor- en nadelen. Zo ook de one pager. Om uiteindelijk tot een weloverwogen keuze te komen, is het raadzaam om ook de nadelen in overweging te wegen.

Weinig ruimte voor veel informatie

Dat een one pager weinig ruimte biedt voor content, kan natuurlijk ook uitpakken als een nadeel. Voor bedrijven met een scala van producten/diensten welke stuk voor stuk veel uitleg vereisen, is een one page website minder ideaal. Er is immers beperkt ruimte om bezoekers voldoende te informeren. Daarnaast biedt een 1-pagina website géén ruimte voor blogartikelen. Blog je er graag op los, dan is een multi-page website een logischere keuze.

Langere laadtijden

Waar multi pagers hun teksten, video’s en afbeeldingen verdelen over meerdere pagina’s, staat bij een one pager alle content op één pagina. De grote hoeveelheid content op één pagina maakt dat het iets langer voordat de pagina volledig geladen is. Jouw website wordt dus trager. Daarmee scoor je niet alleen minpunten bij je bezoekers, maar ook bij zoekmachines.

De laadtijd is een belangrijke Google ranking factor. Sinds de introductie van de Core Web Vitals medio 2021 speelt de laadsnelheid een nog prominentere rol bij de rangschikking van zoekresultaten. In dit artikel leggen we uit waarom een snelle website zo essentieel is. Ook lees je wat Google verstaat onder ‘een snelle laadtijd’.

Niet optimaal voor SEO

De belangrijkste reden om niet te kiezen voor voor een one page website is de negatieve impact voor SEO ranking. Waar je bij een multi pager elke webpagina kunt optimaliseren voor één specifieke zoekterm, heb je deze mogelijkheid niet bij one pagers. En juist die gefocuste aanpak leidt in de praktijk tot een betere online vindbaarheid. Met een one page website is het onmogelijk om te focussen op tientallen zoektermen. Stop je de pagina wél vol met keywords, dan kun je keihard door Google worden afgestraft voor een ‘spammy’ website. Met hagel schieten zorgt er tevens voor dat Google niet meer kan vaststellen waar de website nu precies over gaat.

Optimaliseren voor relevante zoektermen is dus niet zo gemakkelijk met een one page design. SEO-technisch gezien heeft de one pager nog een groot nadeel. Zo is een aantal geavanceerde SEO-strategieën onmogelijk om uit te voeren. Denk hierbij aan het verwerken van interne links, je website inrichten met topic clusters en bloggen.

Benieuwd naar wat Google zelf vindt van single-page websites? Al in 2013 werd deze vraag voorgeschoteld aan een werknemer van de zoekmachinegigant: Matthew Cutts. Een echt verhelderend antwoord gaf Cutss helaas niet. Over de relatie tussen SEO en one page websites zei hij het volgende:

‘’Maybe you get better conversions. Maybe you don’t. It’s going to depend on what your particular area is, what the topic is, and what kind of layout you come out with. But if it works for you and for users to have that all on one page, for the most part, it should work for Google as well.’’

Het volledige antwoord is te horen in de onderstaande video:

Slechte gebruikerservaring door lang scrollen

Over het algemeen vinden mensen scrollen een fijnere handeling dan klikken. Dit betekent niet dat men eindeloos wil doorscrollen. Zodra een bezoeker te lang moet scrollen, kan dit tot frustraties leiden. Hij of zij weet immers niet welk doel jij voor ogen hebt met de website en welke content nog opduikt. Het gevolg: potentiële klanten haken af waardoor je conversies misloopt.

De nadelen van one pagers op een rij:

  • Minder mogelijkheden voor SEO;
  • Geen organische sitelink extensies;
  • Weinig ruimte voor content;
  • One pagers zorgen voor langzame laadtijden;
  • De ‘afhaak-kans’ is groter.

Voor wie is een one page website geschikt?

Er bestaat geen gouden regel voor wie een one page website geschikt is. Door de voor- en nadelen van dit type design naast elkaar zetten, kunnen we echter wel concluderen dat one pagers zich niet lenen voor bedrijven met veel (complexe) producten of diensten. Zij hebben een website nodig waar volop ruimte is voor content. Op zo’n manier dat men niet eindeloos lang hoeft te scrollen om bij de gewenste informatie te komen.

De 1-pagina website is het veruit het meest geschikt voor ondernemingen met één specifiek product of dienst. Belangrijk is dat de boodschap volledig én beknopt verteld kan worden. Is daarbij de online vindbaarheid van ondergeschikt belang? Dan past een one pager wellicht beter bij jouw bedrijf dan de multi page website.

De keuze voor een multi-page design

Veruit de meeste websites zijn gebouwd met een multi-page design; de tegenhanger van de one page website. Het is een zeer geschikt format om veel informatie aan te bieden door de beschikbaarheid van meerdere pagina’s. De multi pager komt met onbeperkte schaalbaarheid en eindeloze navigatiemogelijkheden. Herinner je de SEO-technische imperfecties van het one page design nog? Deze zijn niet van toepassing bij websites met meerdere pagina’s. Multi-page websites hebben nu eenmaal meer krachtige SEO-mogelijkheden. Elke pagina biedt de mogelijkheid om een uniek zoekwoord te targetten en om hiervoor te ranken.

Een betaalbare multi page website voor €649

Tijdvooreensite bouwt betaalbare multi page websites voor het MKB. Voor de vaste prijs van €649,00 heb je een compleet websitepakket in handen. Dit pakket bevat alle functionaliteiten die van pas komen; van formulieren tot blogs en van FAQ’s tot fotoalbums. Al onze websites hebben een responsive design zodat deze optimaal getoond wordt op alle apparaten. SEO? Ook daar hebben we rekening mee gehouden. Benieuwd wat Tijdvooreensite voor jouw onderneming kan betekenen? Vraag vandaag nog een vrijblijvende demo aan. Je ontvangt dan een voorbeeld van jouw nieuwe website. Volledig in jouw huisstijl. Try before you buy’ noemen we dat.

Ik wil een gratis demo Meer weten over ons website pakket

Terug naar overzicht