Conversie website verhogen

Zo verhoog je de conversie van jouw website

Door Angela Lanser, 

Uitleg Conversie, Tips en Call to action

Wellicht heb je veel tijd en energie gestoken in zoekmachineoptimalisatie (SEO) en prijkt je website nu op prominente posities in Google. Dat heeft gezorgd voor hoge bezoekersaantallen waar je concurrenten jaloers op zouden zijn. Uitstekend werk, maar hoe staat het met de conversies? Aan mensen die alleen kijken heb je niets. Het levert geen klinkende euro’s op. Websitebezoekers moeten tot actie overgaan, ‘’converteren’’ zoals marketingexperts dat zo mooi noemen. Hoe krijg je dát voor elkaar?

Terug naar de basis: Wat is conversie?

Voordat we allemaal tips op je afvuren om de conversie van jouw website te verbeteren, nemen we het begrip kort onder de loep. Een conversie betekent het behalen van een vooraf ingesteld doel. Dit kan werkelijk van alles zijn; van een offerteaanvraag tot een nieuwsbrief inschrijving. Niet alle conversies brengen direct geld in het laatje. Om deze reden wordt er onderscheid gemaakt tussen harde én zachte conversies. Harde conversies (o.a. een aankoop in een webshop) leveren direct omzet op. Zachte conversies daarentegen leveren niet direct geld op, maar kunnen hier op langer termijn wel voor zorgen. Bij zachte conversies kun je denken aan het downloaden van een whitepaper, een gratis sample aanvraag of een nieuwsbrief inschrijving.

Conversiekillers opsporen

Om erachter te komen waarom je website niet voldoende converteert, moet je eerst ontdekken wáár je conversies misloopt. Voor deze zoektocht moet je kunnen inzien hoe jouw bezoekers zich gedragen op je website. Is er één specifieke pagina waar mensen massaal je site verlaten? Dan is de kans groot dat hier wellicht een conversiekiller zit. Via tools als Google Analytics (gratis) en Hotjar kun het gedrag van bezoekers inzien.

7 simpele conversie optimalisatie tips

De conversie verbeteren van jouw website kan in principe ook zonder complexe softwareprogramma’s. Zaken als laadtijd, content en usability zijn namelijk relevant voor élke website of webshop en hangen sterk samen met conversies. Tijdvooreensite geeft je 7 tips om snel en eenvoudig jouw conversies te verhogen.

Gebruiksvriendelijk design

Over het algemeen zijn mensen op het web ongeduldig. Binnen een paar seconden wordt bepaald of een website voor hen interessant is of niet. Bij het inrichten van je website is het dan ook verstandig om te zorgen dat mensen snel hun weg kunnen vinden. Met een logische en overzichtelijke menu-indeling kom je al een heel eind. Houd maximaal 8 menukopjes aan en plaats contact altijd rechts in het menu. Dat laatste is immers zeer gebruikelijk waardoor men automatisch die richting op kijkt wanneer contact wil opnemen. Met het oog op usability (en uiteindelijk dus hogere conversie) is het raadzaam om contactgegevens, zoals een telefoonnummer, in de menubalk of footer te tonen. Al met al is het credo: maak het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk!

Bij een gebruiksvriendelijk design hoort ook maximaal gebruiksgemak op verschillende apparaten. Een website op mobiel moet net zo goed werken als de desktopversie. Is dit niet het geval, dan hollen bezoekers razendsnel weg en kun je die conversie wel vergeten. Tijdvooreensite klanten kunnen dit punt (responsive webdesign) alvast van hun checklist afstrepen.

Houd formulieren simpel

Niets is vervelender dan oplopen tegen een formulier met een waslijst aan vereiste gegevens wanneer je een aankoop wil doen. ‘’Laat maar zitten’’, denk je dan. Ontoegankelijke formulieren zijn ware conversiekillers. Met korte en duidelijke formulieren kun je voorkomen dat mensen vlak voor de conversie afhaken. Ga bij jezelf na welke gegevens je écht van iemand nodig hebt om actie te ondernemen. Je zult zien dat je met minder invulvelden net zo goed uit de voeten kunt. 

Scanbare content

Hadden we al gezegd dat internetgebruikers niet bepaald geduldig zijn? Dat betekent dat grote lappen tekst een echte no-go zijn. Men moet de tijd nemen om de tekst door te lezen voordat antwoord kan worden gegeven op de vraag ‘what’s in it for me?’. En dat is nu juist waar men geen geduld voor heeft. Het betekent echter niet dat je alle teksten moet schrappen. Wél moet je de webteksten scanbaar maken. Dit kan door middel van (tussen)koppen, witregels, bullet points en variatie in typografie.

Maak slim gebruik van beeld

Ook afbeeldingen en foto’s hebben invloed op de conversie. Hoe zit dat? In de eerste plaats roepen beelden bepaalde associaties op. Een voorbeeld:  je bent online op zoek naar een taalcoach en komt terecht op een website vol stockbeeld van over de top lachende Amerikanen die zo lekker aan het business meeten zijn. Dat roept niet bepaald associaties als ‘betrouwbaar’ of ‘persoonlijk’ op. Je klikt de website weg en zoekt verder. Een verloren conversie. Denk goed na wat je wilt uitstralen of welke emotie je wilt triggeren en pas het beeldgebruik hier op aan. 

Ook kan beeld de aandacht van websitebezoekers sturen. Wil je dat bezoekers naar een bepaalde plek op je pagina kijken, bijvoorbeeld een CTA-button? Plaats dan een beeld van iemand die precies die kant op kijkt . Op afbeelding 1 zie je een voorbeeld. Deze simpele truc zal de kijkrichting van je bezoekers zeker beïnvloeden!

Website Nationale Nederlanden
Afbeelding 1

Sterke Call to Actions

Een Call to Action (CTA) wordt gebruikt om bezoekers over te laten gaan op een specifieke handeling. Denk hierbij aan: een offerte aanvragen, je Facebookpagina liken of een review achterlaten. Met opvallende CTA-buttons kun je websitebezoekers triggeren om dergelijke acties te ondernemen. Zo’n knop is wellicht belangrijker dan je denkt. Een goede call to action is het verschil tussen blijven en vertrekken. Zorg daarom dat elke pagina van een relevante CTA-button voorzien is. Op deze manier dwing je jezelf ook om na te denken over het doel van de pagina én de vervolgstap. Veel websites hebben standaard een opvallende CTA-button in het menu, óók Tijdvooreensite. Heb je de oranje knop voor onze gratis demo al gespot? Extra tip: plaats naast de button met een belangrijke conversie een alternatief om bezoekers een keuze aan te bieden. In het CMS van Tijdvooreensite kun je hiervoor de primaire en secundaire buttons gebruiken.

Opvallende buttons met een lokroep plaatsen dus. Maakt het dan nog uit hoe zo’n knop eruit ziet? Zeker! Zowel de plek van de CTA-buttons als de kleur en de tekst is van groot belang. Check ons blogitem over essentiële Call to Action tips om jouw buttons naar the next level te brengen.

Biedt zekerheid

Wie een tube tandpasta in de winkel koopt, doet hoogstwaarschijnlijk geen uitgebreid onderzoek naar het desbetreffende merk. Het risico dat je loopt als consument is nihil en ach, een tube kost hooguit een paar euro. Bij de zoektocht naar een stukadoor, therapeut, cosmetisch arts of webbouwer is dit anders. De drempel om met zo iemand in zee te gaan, is een stuk hoger dan bij het kopen van simpele gebruiksgoederen. Vertrouwen opwekken en zekerheid bieden is daarom essentieel. Nu is dit in de ene branche wat belangrijker dan bij de ander, maar niemand houdt van risico. Je kunt jouw websitebezoekers op verschillende manieren meer zekerheid bieden:

  • Toon een portfolio, cases of voor-en na foto’s;
  • Zet keurmerken op je website;
  • Toon garantiebepalingen zoals niet goed, geld terug;
  • Laat reviews van bestaande klanten zien;
  • Zorg voor een over ons pagina;
  • Wees transparant en zet jouw tarieven duidelijk op je website.

Maak van je website een geoliede machine

Indien een website niet lekker werkt, hapert of traag is, levert dit frustraties op. Je kunt er zeker van zijn dat bezoekers in zo’n geval afhaken en wellicht bij jouw concurrent terechtkomen. Géén conversies voor jou dus. Voorkom dat je website langzaam laadt en zorg voor zo licht mogelijke (kleine bestandsgrootte) afbeeldingen. In dit blog lees je hoe je afbeeldingen voor het web kunt optimaliseren. Daarnaast werken technische mankementen zoals kapotte links ook niet bepaald bevorderend voor conversies (én voor SEO). Kapotte links kun je natuurlijk handmatig opsporen en repareren, maar er zijn ook diverse online tools beschikbaar om dit proces te vereenvoudigen. Enkele voorbeelden zijn Contentking (betaalde tool), Google Search Console en Screaming Frog. De laatstgenoemde wordt veelal gebruikt door professionals, maar de gratis versie laat je tot 500 URL’s crawlen. Voor de meeste MKB’ers met een website is dat voldoende. Heb je een WordPress website, dan kun je de broken link checker plugin downloaden.

Een conversiegerichte nieuwe website voor €499

Met bovenstaande praktische tips kun je eenvoudig op eigen houtje jouw conversies verbeteren. Mist jouw huidige website een gebruiksvriendelijk of responsive design en staat dit conversie in de weg? Tijdvooreensite helpt je graag aan een nieuwe, conversiegerichte website. Voor slechts €499,00 heb je al een compleet websitepakket plus persoonlijke begeleiding. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Meer weten over het websitepakket Ik wil een gratis demo

Terug naar overzicht