Een online reserveringssysteem: ook op jouw website?

Door Sigrid Vink, 

Uitleg en Functionaliteiten

Bij Tijdvooreensite krijgen we regelmatig vragen van onze klanten over de mogelijkheid van een online reserveringssysteem op hun website. Niet zo gek, want we hebben aardig wat B&B's, restaurants, salons en praktijken in ons klantenbestand. En die willen het hun bezoekers én zichzelf natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken. Tijd om het online reserveren eens onder de loep te nemen.

De reserveringsagenda anno 2019

Hoewel sommige mensen nog steeds de voorkeur geven aan een analoog rondje bellen, wordt het gros van ons digitaler en luier. Een afspraak met de kapper boeken we dus graag vanaf de bank via ons iPadje, net als een restaurant of B&B. Zelfs bij het ziekenhuis mogen we tegenwoordig digitaal een afspraak inplannen. Dat is niet voor niets: online boeken biedt grote voordelen, niet alleen voor luie mensen, maar ook voor ondernemers. 

Eenvoudig online reserveren bij restaurants, salons en meer

Voordelen van een reserveringssysteem voor ondernemers:

  • Je bedrijf altijd en overal bereikbaar, dus meer boekingen
  • Minder telefoontjes van klanten terwijl je aan het werk bent
  • Nooit meer dubbele afspraken en minder no-shows
  • Minder werk voor jou dankzij veelzijdige functionaliteiten

    Klinkt goed! Ik wil een website met online reserveringssysteem

    Altijd bereikbaar voor klanten, gasten en cliënten

    Meer dan veertig procent van de online reserveringen wordt tegenwoordig buiten kantoortijden gedaan. Dat geldt niet alleen voor boekingen voor hotelkamers, maar ook voor de tandarts of de schoonheidsspecialist. En dat is logisch, want in de hectiek van een druk leven hebben klanten vaak pas in de avond en het weekend tijd om te bedenken wat ze allemaal nog willen. En dus boeken ook jouw klanten graag via een reserveringssysteem dat 24/7 bereikbaar is.

    Hou zelf meer tijd over voor je werk

    Niks vervelender dan dat je onder je werk of tijdens een behandeling telefonisch een afspraak met een klant moet inplannen. Een hoop gedoe met agenda's, overleg, en intussen zit je huidige klant zich af te vragen of de verf niet te lang inwerkt. Online afsprakenplanners verminderen om te beginnen het aantal telefoontjes en ingesproken berichten. Maar er is nog veel meer winst te behalen, want de meeste online boekingssystemen staan bol van de functionaliteiten. Bekijk maar eens wat een gemiddeld reserveringssysteem jou voor werk uit handen kan nemen:

    Functionaliteiten van online reserveren

    • Zoek & boek: laat klanten en gasten zelf zoeken en reserveren
    • Klantdata: laat klanten hun gegevens invoeren en exporteer deze naar jouw administratie
    • Agendabeheer: zie hoe de planning en bezetting ervoor staat 
    • Klantcommunicatie: verstuur automatisch bevestigingen en reminders naar klanten
    • App en klantomgeving: beheer zelf en laat je klanten reserveringen beheren
    • Reviewverzameling: verzamel automatisch recensies van gasten en klanten
    • Integratie: verwerk je reserveringssysteem naadloos in je website en social media
    • Betaling: laat klanten online afrekenen met automatische factuur en bevestiging
    • Rapportage en analyse: leer hoe het is gesteld met je reserveringen en omzet
    • Roosterbeheer: koppel afspraken en diensten aan medewerkers
    • Multimediaal: maak klanten attent op aankomende events via sms-berichten of whatsapp
    • Kortingscodes, klantomgeving, verjaardagsmails, groepsreserveringen, herhaalafspraken en nog veel meer
    Online een hotelkamer reserveren

    Voor elke branche een goed reserveringssysteem

    De reserveringssystemen schieten als paddenstoelen uit de grond. Ze worden dan ook steeds geavanceerder en steeds meer branchespecifiek. Dat is niet alleen te zien aan de functionaliteiten, maar ook aan de look en feel. Zo zijn er boekingssystemen voor o.a.:

    • Horeca; restaurants, hotels en B&B's
    • Medisch, zorg & welzijn
    • Zakelijke dienstverlening
    • Onderwijs
    • Vrije tijd, sport en ontspanning

    Hoe online reserveren via jouw website

    Kortom: iedereen is gebaat bij een knap reserveringssysteem. Maar hoe regel jij dat klanten online kunnen reserveren of een afspraak inplannen? Tijdvooreensite maakt het mogelijk om op eenvoudige wijze een koppeling te maken met alle mogelijke reserveringssystemen. Zo is er altijd een reserveringssysteem die aansluit bij jouw branche. Wij laten je hieronder drie voorbeelden zien.

    Online reserveringssysteem voor restaurants

    Voor horecagelegenheden is een online reserveringssysteem een echte must. Een tafeltje reserveren gebeurt vaak via TheFork (voorheen IENS), Formitable of Resengo. Dankzij de koppeling hoeven bezoekers op jouw site simpelweg de datum, het aantal personen en het gewenste tijdstip in te voeren. Dit kan jou als restaurant een hoop telefoontjes en e-mails besparen. Alle reserveringen komen automatisch in het reserveringssysteem terecht. Restaurant BARTACK in de Baarsjes heeft via het systeem al vele online reserveringen aangenomen. De Eendracht Maarssen gebruikt de koppeling met Resengo.

    Een kamer reserveren bij een B&B

    Grote, bestaande reserveringssystemen zoals Bed and Breakfast kunnen we makkelijk koppelen met Tijdvooreensite websites. Met dit systeem kunnen bezoekers op jouw site binnen 3 stappen snel een kamer reserveren. Wilhelmina Bed & Breakfast maakt hier slim gebruik van. Bij stap 1 wordt gevraagd naar de gewenste aankomst- en vertrekdatum. In de kalender wordt weergeven welke data op dat moment nog beschikbaar zijn. Vervolgens kiest de bezoeker het aantal personen en voert bij de laatste stap zijn/haar persoonlijke gegevens om de reservering rond te maken. Een voordeel van het B&B reserveringssysteem is dat jouw bezoekers niet doorgestuurd worden naar een andere site. 

    Afspraak inplannen bij een beautysalon

    Heb je een eigen schoonheidssalon? Dan kunnen bezoekers via jouw website eenvoudig een afspraak maken via het reserveringssysteem van Salonized. Klanten kunnen in 3 stappen een knipbeurt of manicure inplannen. Vlak voor de afspraak krijgen zij een automatische herinnering toegestuurd. Handig voor hen én voor jou door de verkleinde kans op een no-show. Benieuwd hoe zo’n reserveringssysteem voor salons eruit ziet? NL BeautySalon ging je al voor!

    Meer weten?

    Wil je ook een online reserveringssysteem op je website of wil je meer weten over de mogelijkheden? Bel of mail ons, we vertellen je er graag meer over. Of vraag om een demonstratie! Dan laten we je zien hoe zo'n reserveringssysteem er op jouw website uit kan zien.

    Ik wil een gratis demo!

    Terug naar overzicht