Social media likes op neonbord

Heeft social media invloed op de SEO van je website?

Door Tara van der Does, 

Vindbaarheid Content, SEO en Sociale Media

Een toppositie in Google is voor veel websites hét ultieme doel. Maar welke rol speelt social media in het bereiken van die felbegeerde ranking? Kan actief zijn op platforms als Facebook, Instagram en LinkedIn daadwerkelijk een verschil maken voor je SEO-resultaten? Tijdvooreensite duikt in de relatie tussen social media en zoekmachineoptimalisatie om deze vraag te onderzoeken.

Op deze pagina vind je:


Social media en je SEO-strategie

SEO draait om het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Wanneer je social media integreert of combineert met je website, valt dit niet direct onder de definitie van SEO. Wel kan het deel uitmaken van je SEO-strategie, het helpt namelijk wel bij het vergroten van de vindbaarheid in Google. Toch lopen de meningen over dit thema uiteen; de exacte stappen om hoog te scoren in Google blijven onderwerp van discussie onder experts. Google geeft hier en daar wel tips over SEO, maar onthult nooit het volledige geheim achter hun algoritme. Niettemin zijn veel experts van mening dat er wel degelijk een duidelijke samenhang is tussen SEO en social media. Het is niet een kwestie van kiezen tussen de twee; ze zijn intrinsiek met elkaar verbonden en versterken elkaar.

Hoe beïnvloedt social media SEO?

We kunnen dus met zekerheid zeggen dat de sociale profielen van een onderneming de ranking van de website niet direct beïnvloeden. Het aantal volgers, vind-ik-leuks, gedeelde berichten of retweets draagt op geen enkele manier bij aan een hogere positie van een website in de zoekresultaten van Google. Toch is er meer aan de hand dan dat. Social media draagt dus niet direct bij aan de SEO-ranking, maar de links die je op sociale platforms deelt, beïnvloeden zoekmachineoptimalisatie wel op andere manieren. Zo hebben ze invloed op:

Hoe werkt dit dan? Nou, wanneer meer mensen je content delen op social media, genereert dit sociale signalen die aangeven dat je berichten waardevol zijn voor je doelgroep. Hoewel de links die worden gedeeld nuttig zijn, beschouwt Google ze niet zoals een link van een website met veel autoriteit. Toch is het wel zo dat de pagina's die het best scoren in de zoekresultaten ook vaak het meest gedeeld worden op social media.

Hoe social media te gebruiken voor SEO?

Verbeter de prestaties van je content

Het niet inzetten van social media om je content te verspreiden is een missed opportunity. Sociale platforms zijn essentieel voor het delen van de content die je bedrijf maakt. Wanneer je deze content niet deelt, blijft je waardevolle inhoud vaak onderbelicht op je website. En dat is natuurlijk zonde van alle moeite die je erin hebt gestoken.

Het aantrekken van verkeer is niet de enige reden om content op social media te delen. Met een groter bereik vergroot je de kans op backlinks, die cruciaal zijn voor SEO omdat ze zoekmachines laten zien dat je content waardevol is. Zonder voldoende zichtbaarheid loop je deze waardevolle backlinks mis. Let op: de links die je zelf deelt op social media worden door Google dus niet gezien als backlink. In ons blogitem over linkbuilding lees je meer over het verkrijgen van waardevolle linkjes.

Sociale profielen kunnen ranken voor zoektermen

Als mensen zoeken naar merkgebonden termen, zoals je bedrijfsnaam, kunnen de webpagina's van je sociale profielen naast je eigen website ranken in Google; een mooie kans dus! Hoewel veel mensen direct naar je website willen, zijn er ook velen die je aanwezigheid op social media willen verkennen. Je sociale profielen kunnen namelijk een aanvullend beeld schetsen van wat je als bedrijf te bieden hebt.

Meer verkeer naar je website trekken

Het primaire doel van SEO is om de online zichtbaarheid te vergroten en meer bezoekers naar je website te leiden. Het verhogen van je positie op Google is echter niet de enige manier om dit te bereiken.

Door actief te blijven op sociale media en content te delen die je publiek wil zien, kan je veel meer verkeer naar je website brengen.

Wanneer je net begint met SEO, kunnen sociale media ook helpen om sneller bezoekers aan te trekken dan zoekmachines. Het kan namelijk maanden duren voordat SEO begint te werken en hoewel wachten zeker de moeite waard is, krijg je in het begin misschien niet meteen het verkeer dat je nodig hebt.

Het opbouwen van vertrouwen

Investeren in SEO helpt om vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep, iets wat tegenwoordig wel nodig is met het grote aantal ondernemingen op de markt. Hierbij kan een sterke aanwezigheid op social media van onschatbare waarde zijn. Naast het opbouwen van vertrouwen, geeft het je ook de kans om je merk persoonlijker te maken. Zo kan je bijvoorbeeld delen wat jou onderscheidt van de rest en kan je gemakkelijk in contact komen met mensen die meer over jou of je onderneming willen weten.

    SEO voor social media

    Naast dat social media een handig instrument kan zijn voor je SEO-strategie, is jouw SEO-strategie evenzeer inzetbaar op social media. Het consumentengedrag verandert flink, vooral onder jongeren. Mensen zoeken niet langer alleen meer op Google voor antwoorden. Ze gaan ook naar YouTube, Twitter, Pinterest, Instagram, Facebook en TikTok. Zorg dus dat je niet alleen op Google te vinden bent en duik in SEO voor social media om je online aanwezigheid te laten shinen.

    Hoe zorg je ervoor dat je buiten Google goed gevonden wordt?

    Neem de zoekwoordenstrategie die je voor je website gebruikt en implementeer deze waar relevant op je sociale-mediakanalen. Dit betekent niet dat je je Instagram-caption vol moet proppen met zoekwoorden. In plaats daarvan moet je bewust omgaan met de manier waarop je berichten in sociale media formuleert. Door zoekwoorden op te nemen in de berichten die je op social media plaatst, kan je je bereik op het platform vergroten.

    De kracht van betrokkenheid

    Het stimuleren van engagement is ook cruciaal voor online succes. Wanneer jouw content bezoekers ertoe aanzet om te scrollen, op links te klikken, op de pagina te blijven, tot het einde te lezen, video's te bekijken enzovoort, dan registreert Google dat als indicatoren van quality content. Dit soort engagement is een teken voor zoekmachines dat je inhoud relevant en waardevol is voor je bezoekers. Daarom is het essentieel om geen clickbait te produceren, maar je te focussen op het publiceren van zinvolle content.

    SEO op social media: 3 belangrijke to-do’s

    Nu je weet of SEO op social media voor jou de moeite waard is, kijken we naar hoe je het kan implementeren. Tijdvooreensite zet de 3 best practices voor je op een rij:

    • Creëer boeiende content: Deel niet alleen content omwille van het delen, maar zorg ervoor dat je posts waarde toevoegen aan je volgers. Quality over quantity. Gebruik visuele elementen, zoals afbeeldingen en video's, deze kunnen ook bijdragen aan een grotere betrokkenheid en deelbaarheid. Houd je doelgroep in gedachten bij het maken van je berichten en bied content die inspeelt op hun problemen of hun interesses aanspreekt.
    • Zoekwoordoptimalisatie: Begin met het integreren van relevante zoekwoorden in je berichten, bio's en caption, maar doe dit wel op een natuurlijke en leesbare manier. Dit zal je helpen om beter te ranken in zoekopdrachten binnen de platformen zelf en in zoekmachines. Onthoud wel dat de zoekwoorden relevant moeten zijn voor je content en doelgroep en zorg ervoor dat je overmatig gebruik vermijdt.
    • Interactie en betrokkenheid: Social media draait niet alleen om het zenden van berichten, maar ook om ontvangen. Reageer op opmerkingen, vragen en feedback van je volgers. Ga het gesprek aan, stel zelf ook vragen en stimuleer interactie. Deze actieve betrokkenheid kan je merkreputatie versterken en helpt ook om je online aanwezigheid te vergroten.

    Social media & SEO: Is dat de garantie voor succes?

    Om als merk impact te maken, moeten onze social media en SEO-strategieën hand in hand gaan. In de toekomst is het belangrijk dat verschillende afdelingen effectief samenwerken en écht snappen wat en waar mensen zoeken. We moeten overal zichtbaar zijn, want elk platform heeft zijn eigen uitdagingen en vragen waarop we moeten inspelen. Marketing wordt daardoor een steeds complexer spel. Om écht op te vallen moeten we de krachten van alle platformen bundelen en het spel gezamenlijk spelen.

    Terug naar overzicht