Wat is beeld extensie Google Ads

Maak kennis met beeldextensies in Google Ads

Door Angela Lanser, 

Vindbaarheid en Nieuws Google, Online marketing en SEA

De zogeheten image extensie maakte een tijdje geleden al zijn entree in de bèta versie van Google Ads. Sinds kort zijn de afbeelding extensies voor alle accounts in Nederland beschikbaar. Deze feature maakt het mogelijk om jouw Google zoekadvertenties te verrijken met een afbeelding. In dit artikel lees je alle ins- en outs over deze nieuwe toevoeging en waarom je Google afbeelding extensies zou gebruiken.

Google beeldextensie in het kort

Binnen het online-advertentieprogramma Google Ads heb je veel mogelijkheden om je advertentie vorm te geven. Middels extensies kun je een advertentie uitbreiden met bijvoorbeeld een belknop, links naar specifieke pagina’s of locatie. De beeldextensie is het nieuwste lid binnen deze familie. Indien je deze inschakelt, wordt een kleine afbeelding naast de tekst van je zoekadvertentie in Google getoond. Hierdoor valt je advertentie nog meer op, wat tot meer kliks zou kunnen leiden. Goed om te weten: kosten worden in rekening gebracht op basis van CPC (kosten per klik).

Meer weten over adverteren in het zoeknetwerk van Google? Check ons blog over SEA. Hierin zetten we o.a. de voor- en nadelen van zoekmachine adverteren op een rij.

Het verschil met Google Shopping

Foto’s tonen in Google, kon dat niet al met Google Shopping? Dat klopt als een bus. Toch is het een hele andere feature binnen het advertentieprogramma. Google Shopping biedt de mogelijkheid om productadvertenties in de zoekresultaten te tonen, inclusief productfoto, prijs en naam van de aanbieder. Google Shopping ads komen helemaal bovenaan de zoekresultaten te staan (nog boven de ‘gewone’ advertenties).

Waar Google Shopping specifiek bedoeld is voor webshopeigenaren, kunnen image extensies voor elk type onderneming relevant zijn. De image extensie is als het ware een toevoeging aan tekstadvertenties in de zoekresultaten. Wie groepsreizen naar Ijsland organiseert of een kartbaan runt, ziet waarschijnlijk geen heil in Google Shopping, wél in de image extensie.

3 redenen om beeldextensies te gebruiken

Op het eerste gezicht lijkt de beeldextensie binnen Google Ads wellicht een gimmick. Toch heeft de feature toegevoegde waarde. Google zegt hierover het volgende:

''Beeldextensies kunnen de prestaties van advertenties verbeteren door middel van aantrekkelijke afbeeldingen van producten of services die de boodschap van de tekstadvertentie versterken.''

We zetten de belangrijkste voordelen van zoekadvertenties met image extensies op een rij:

  • Betere zichtbaarheid - een afbeelding in een tekstadvertentie valt nu eenmaal meer op dan eentje zonder. Helemaal nu men de beeldextensie nog niet (vaak) heeft gezien.
  • Meer clicks - door het opvallende karakter zal de advertentie ook meer clicks genereren.
  • Stukje branding - met een afbeelding communiceer je direct iets over de identiteit van jouw onderneming.

Regels voor Google Ads image extensies

Voor het toevoegen van afbeeldingen aan zoekcampagnes legt Google een aantal voorwaarden en restricties op. Wie met beeldextensies aan de slag wil, moet met onderstaande zaken rekening houden:

  • Jouw Google Ads-account moet ruim 90 dagen actief zijn.
  • Kies bij voorkeur een vierkante foto met een minimale resolutie van 300 x 300.
  • Het uploaden van een fotocollage is niet mogelijk.
  • Logo-overlays, tekstoverlays en gifs zijn niet toegestaan.
  • Afbeeldingen m.b.t. seksuele content, alcohol en kansspelen worden niet goedgekeurd.
  • Je kunt maximaal 20 afbeeldingen uploaden binnen één extensie.

Let op, het kan zo’n 5 werkdagen duren voordat Google jouw beeldextensies goedkeurt en toont in de zoekresultaten.

Hoe maak je een afbeelding extensie?

Een afbeelding extensie kan per campagne of per advertentiegroep worden toegevoegd. Open jouw Google Ads-account en ga naar de desbetreffende campagne of advertentiegroep waar je de afbeelding wilt toevoegen. Middels de menu tabjes kun je de extensies bekijken. Je krijgt nu een overzicht te zien met alle actieve extensies.

Beeld extensies bekijken in Google Ads

Klik op de blauwe +-knop boven dit overzicht om een nieuwe extensie aan te maken. Selecteer vervolgens de gewenste campagne en upload je afbeelding. Zorg wel dat deze foto voldoet aan de eerder genoemde regels. Na het toevoegen van een Google beeldextensie heeft Google even de tijd nodig om deze te beoordelen. Voldoet jouw foto aan de richtlijnen? Dan verschijnt de foto in jouw tekstadvertentie! Indien de Google Ads image extensie afgekeurd wordt, zul je hiervan een melding ontvangen.

Hoe maak ik een image extensie aan in Google Ads
Tip: Op de website van Google staan praktische tips om effectieve beeldextensies te maken.

Ontdek ook de dynamische afbeeldingextensie

Naast de reguliere image extensie biedt Google ook dynamische afbeeldingextensies aan. Bij deze optie laat je Google bepalen welke afbeelding bij een tekstadvertentie wordt getoond. Hiervoor doorzoekt Google de landingspagina van de advertentie. Wil je het werk aan de zoekmachinegigant overlaten? Zorg dan voor relevante, hoge kwaliteit afbeeldingen op de webpagina die naar jouw advertentie leidt. Alle afbeeldingen die je zelf toevoegt, hebben altijd voorrang op de dynamische afbeeldingextensies.

Aan de slag met Google Ads

Met Google Ads sta je direct bovenaan de zoekresultaten. Deze vorm van online marketing biedt jou de mogelijkheid om heel doelgericht te adverteren met een zelfgekozen budget. Wil jij Google Ads inzetten voor je eigen onderneming? Tijdvooreensite helpt je graag. Onze vaste SEA-partner is gespecialiseerd in het opzetten en beheren van Google advertenties. Hij zorgt dat jouw kapperszaak, yogastudio of aannemersbedrijf meer clicks binnenhaalt, tegen de laagste kosten.

Verwijs mij door naar een SEA-specialist

Terug naar overzicht