Hoe zet je een podcast op je website

How to: podcasts toevoegen aan je website

Door Angela Lanser, 

Functionaliteiten en Uitleg Content en Vindbaarheid

Podcasts schieten als paddestoelen uit de grond. Over elk onderwerp dat je kunt bedenken, is wel een podcast te vinden. Van tips voor het kiezen van vleesvervangers tot verhalen over de geschiedenis van het Romeinse Rijk. Voor veel ondernemers is de podcast een hele interessante contentvorm waarbij men de creativiteit de vrije loop kan laten. Heb jij zelf een eigen podcast én een website? Tijdvooreensite legt uit hoe jij deze audio-uitzendingen in een handomdraai op je website zet.

De podcast in het kort

Een podcast wordt veelal omschreven als een ‘radioshow’ op het internet die je on demand kunt afspelen. Een podcast maken is niet alleen weggelegd voor radiomakers. Iedereen kan een podcast starten. Dit maakt dat er ontelbare podcasts over allerlei onderwerpen te vinden zijn. Enkele populaire onderwerpen zijn komedie, educatie, nieuws, health en sport.

Naar welke platforms kun je jouw podcast uploaden?

Er zijn diverse platforms waar je jouw podcast naar kunt uploaden. Tijdvooreensite zet de bekendste podcast platformen voor je op een rij:

  • Soundcloud
  • Spotify
  • Apple Music/ Apple Podcasts
  • Castbox
  • Google Podcasts

Soundcloud

Soundcloud is een online audioplatform voor muziek, livesets van DJ’s én podcasts. Als maker heb je (net als luisteraars) de keuze uit twee abonnementen, waarvan de goedkoopste zo’n $30 per jaar kost. Soundcloud komt tevens met een gratis versie, maar de functies hiervan zijn zeer beperkt. Zo kun je slechts 3 uur aan opnames uploaden. Met een handjevol podcasts zit je hier al snel aan. Het fijne van Soundcloud is dat je jouw podcasts eenvoudig kan delen op social media en kunt plaatsen op je eigen website.

Spotify

Veel mensen gebruiken Spotify om naar hun favoriete muziek te luisteren. In korte tijd is de streamingdienst echter uitgegroeid tot één van de meestgebruikte apps om podcasts af te spelen. Door de internationale focus van Spotify vind je hier veelal buitenlandse podcast, maar Nederlandse podcasts zijn ook prima vertegenwoordigd.

Een podcast op Spotify plaatsen werkt redelijk eenvoudig. Het proces is goed vergelijkbaar met andere podcast platformen (een RSS-feed indienen). Niets nieuws onder de zon dus. Elke podcast plaats je in een hoofdcategorie, daarbij geeft Spotify je de keuze uit drie subcategorieën. Goed om te weten: Spotify geeft ook statistieken over hoe vaak je podcast beluisterd is.

Apple Music/ Apple Podcasts

Samen met Spotify is de dienst Apple Podcasts de meest gebruikte app om naar podcasts te luisteren. Voor iedereen met een iPhone, Mac, of iPad is de app geheel gratis te gebruiken. Door je te abonneren (en te betalen) op een specifieke podcast, krijg je als luisteraar extra voordeeltjes. Denk hierbij aan eerder toegang tot een aflevering of luisteren naar podcasts zonder reclame tussendoor.

Castbox

De gratis streaming-app Castbox biedt sinds 2016 een groot aanbod van podcasts en audioboeken. Castbox is beschikbaar in je browser én heeft apps voor iOS en Android. Ook op dit platform is het indienen van je podcast eenvoudig (middels de welbekende RSS-feed). Hiervoor hoef je trouwens geen cent te betalen. Castbox laat je geheel gratis audio uploaden en biedt gratis hostingservice met onbeperkte opslag.

Castbox podcast app gratis

Google Podcasts

Ook techgigant Google heeft zijn eigen podcast-app. Gebruikers kunnen zich gratis abonneren op elke gewenste show en afleveringen downloaden om ze offline te beluisteren.  Wie denkt dat Google Podcasts alleen beschikbaar is voor Android-gebruikers heeft het mis; ook op IOS-apparaten is de app te downloaden. Medio 2021 maakte Google bekend dat de podcast-app de mijlpaal van ruim 100 miljoen (!) downloads had bereikt.

Een groot voordeel is dat alle shows op Google Podcasts ook in de zoekresultaten van de zoekmachinegigant verschijnen. Hierdoor kun je vele nieuwe luisteraars bereiken, zonder zelf actief je podcast te promoten. Om het maximale uit jouw podcasts te halen, biedt Google Podcasts een handige Analytics-tool. Bekijk per aflevering waar luisteraars aan- en afhaken, via welke apparaten zij inschakelen en meer. Door inzicht te hebben in dergelijke prestaties kun je jouw podcasts waar nodig verbeteren.

Een podcast is goed voor SEO

Een podcast beginnen is een goede manier om jouw verhalen de wereld in te krijgen, een relatie op te bouwen met je doelgroep of aan je brand image te werken. Genoeg redenen dus om als ondernemer (of hobbyist natuurlijk) een podcast te starten. Maar wist je dat podcasts ook een positieve invloed kunnen hebben op je online vindbaarheid? Audiofragmenten zoals een podcast, worden namelijk gezien als ‘rich content’. Rich content wordt door Google erg gewaardeerd. Het helpt de zoekmachine om jouw content beter te begrijpen. Dit kan resulteren in een hogere ranking. In dit artikel lees je wat rich content precies is en hoe je jouw website hiermee kunt verrijken.

Met deze 6 tips scoort je podcast beter in Google

Onderstaande zes tips helpen jou om je podcast zo goed mogelijk zichtbaar te maken in Google:

  1. Denk goed na over de titel van je podcast aflevering. De essentie van de podcast aflevering moet duidelijk zijn. Een vleugje humor en het gebruik van relevante zoektermen kunnen we ook aanraden.
  2. Zorg dat de podcast cover (het visitekaartje van je podcast) er aantrekkelijk uitziet en past bij jouw merk.
  3. Delen, delen delen! Deel jouw podcast op social media om het bereik te vergroten.
  4. Vraag om reviews van jouw luisteraars of bekijk de prestaties in de analytics-tool van je podcast-platform om je content bij te schaven en te verbeteren.
  5. Schrijf een aantrekkelijke omschrijving van de podcast.
  6. Transcribeer. Oke, je podcast van A tot Z uitschrijven kost veel tijd, maar wordt zeker gewaardeerd door Google én luisteraars. Verwerk hier zoekwoorden die relevant zijn voor de onderwerpen van je podcast.

Podcasts toevoegen aan je website

Je eigen website is dé plek bij uitstek om jouw podcast-afleveringen in het zonnetje te zetten. Als relatiecoach, diëtiste of financieel adviseur kun je op deze manier potentiële klanten direct kennis laten maken met jouw expertises. Via de meeste podcast-platforms is het embedden van podcasts heel eenvoudig. Een kort kopieer-plak ‘trucje’ en jouw podcast pronkt op je website. Op zo’n manier dat het er ook nog knap uitziet. Tijdvooreensite laat met zien hoe jij een podcast op je website krijgt.

Stap 1: Ga naar de desbetreffende podcast-aflevering op bijvoorbeeld Spotify of Soundcloud.

Stap 2: Klik op de optie ‘’delen’’. Vaak vind je deze deeloptie door te klikken op het icoon met de drie horizontale puntjes.

Podcast aflevering embedden op Spotify
Podcast aflevering embedden op Spotify

Stap 3: Kies voor de optie om de aflevering te embedden. Kopieer nu de insluitcode. Sommige podcast-platformen geven je de mogelijkheid om de vormgeving van de getoonde podcast te wijzigen.

Embed code podcast op Souncloud
De embed code podcast op Souncloud met customize opties

Stap 4: Plak de insluitcode nu in het HTML-gedeelte van de pagina van je website waar je de podcast wilt tonen. Ben je klant bij Tijdvooreensite? Klik dan op het video-icoon in de teksteditor en plak de insluitcode in het veld (zie onderstaande afbeelding).

Embed code van podcast plaatsen op Tijdvooreensite
Embed code van podcast op Tijdvooreensite website plaatsen

Aan de voorkant van je website kan een podcast er als volgt uitzien:

De Therapeut Podcast · #12: Psycholoog des Vaderlands – Systemisch werken, Ouder-Kind relatie & Rouw bij Kinderen

Ziet er niet verkeerd uit, toch? Mocht het onverhoopt niet lukken om een eigen podcast-aflevering of die van iemand anders op je website te zetten, neem dan contact met ons op. Bij Tijdvooreensite helpen we je graag!

Terug naar overzicht