Het belangrijkste voor SEO is goede content

Het belangrijkste voor SEO is content

Door Paul van Deursen, 

Uitleg en Vindbaarheid Content, Google en SEO

Wanneer website eigenaren contact met ons opnemen met de vraag waarom hun website niet goed scoort in google, dan is het grootste probleem meestal een tekort aan content. Tekst, afbeeldingen en video's zijn op elke pagina ontzettend belangrijk. Ze hebben direct en indirect invloed op de zoekresultaten. De welbekende kreet 'Content is King' is dus zeker niet uit de lucht gegrepen!

Directe invloed van goede content

Google is continue op digitale verkenningstocht om de volgorde van de zoekresultaten te bepalen. De zoekmachine heeft talloze 'bots' in dienst om websites te bekijken en te beoordelen. Dit proces wordt crawlen genoemd. Ook de content op jóuw website wordt gecrawld. Deze inhoud wordt getoetst op een groot aantal criteria. Is de tekst goed geschreven zonder spelfouten? Gaat de tekst ook daadwerkelijk over hetzelfde onderwerp als de pagina-titel? Zijn er afbeeldingen of video's te vinden over dit onderwerp op de pagina? Is de inhoud uniek en volledig? Dit zijn slechts een aantal van de beoordelingscriteria van Google. 

Als het totaalplaatje dat Google van jouw pagina krijgt klopt, is de kans groot dat jouw website op dit onderwerp goed scoort in de zoekresultaten. Uiteraard zijn er nog véél meer factoren (ruim 200+) die jouw positie in de zoekresultaten bepalen, maar content is hierin een hele belangrijke. Zonder goede content maak je geen indruk bij Google. Hoe mooi of groot jouw website ook is.

Indirecte invloed van goede content

Het hebben van goede content op jouw pagina's geeft ook indirecte signalen aan Google over de kwaliteit van jouw website. Dit heeft te maken met de gebruikerservaring. De User Experience (UX) zoals webbouwers dat zo mooi noemen. Wanneer jouw bezoekers je pagina goed beoordelen, zullen zij niet direct wegklikken, langer op de pagina blijven, de pagina via sociale media delen met hun vrienden of ernaar linken op websites. Google ontvangt deze signalen en kan aan de hand ervan bepalen of de gebruiker de pagina interessant vindt. Hoe beter de gebruikerservaring, hoe positiever de signalen voor Google en hoe hoger de pagina zal scoren in de zoekresultaten.

Vindbaarheid verbeteren? Maak kick-ass content!

Google beoordeelt de content op jouw website dus zelf, maar luistert ook naar de signalen die bezoekers van jouw website afgeven. Zorg er dus voor dat je website goede, unieke content bevat die interessant is voor bezoekers. In de toekomst zal de gebruikerservaring waarschijnlijk alleen maar nóg belangrijker worden.  Schrijf daarom de tekst van een nieuwe pagina of (blog)artikel in de eerste instantie altijd voor de bezoeker. Níet voor de zoekmachine! Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van goede content? In dit artikel staan 8 schrijftips voor sterke webteksten.

Geen tijd voor het schrijven van teksten?

Niet iedereen schud met gemak goede en creatieve artikelen uit z'n mouw of heeft de tijd om zich hiermee bezig te houden. Bij Tijdvooreensite begrijpen we dat maar al te goed. Veel ondernemers hebben wel andere zaken aan hun hoofd. Zij zijn vooral bezig met hun zaak draaiende houden en hollen van de ene afspraak naar de ander. Even rustig zitten voor het schrijven van webteksten is er niet bij.  Herken jij dit en wil je tóch goede content op jouw website voor een optimale vindbaarheid? Schakel onze SEO-copywriter in! Wij klimmen graag voor je in de pen.

Meer over weten SEO-copywriting door Tijdvooreensite

Terug naar overzicht