SEO-instellingen van een pagina

Over SEO instellingen van een pagina

Met de SEO instellingen voor een pagina kun je zoekmachines informatie geven over inhoud van de betreffende pagina. Op die manier wordt je pagina goed geïnterpreteerd door zoekmachines en dat is belangrijk voor je positie.


Goed om te weten

Elk type pagina dat een eigen webadres (URL) heeft kun je optimaliseren voor zoekmachines. De volgende items beschikken allemaal over het tabblad SEO:

  • pagina's
  • blogitems
  • referenties
  • fotoalbums
  • nieuwsitems
  • producten
  • FAQ-vragen

Hoe kom ik er?

> Ga naar de gewenste module en selecteer een item of maak een nieuw item aan

> Ga naar het tabblad SEO en klik op Geavanceerde instellingen

Alias
Het CMS maakt standaard een pad aan voor elk type content dat je maakt. Dit pad, de URL van de pagina, is samengesteld uit de Titel van je pagina. Bijvoorbeeld: jouwwebsite.nl/support/matras-kiezen. Als je deze URL aantrekkelijker wilt maken zonder de titel te hoeven wijzigen kun je in plaats daarvan de alias wijzigen. Hiervoor klik je op het pennetje. Zo kan de URL van dit item worden: jouwwebsite.nl/support/welk-matras-is-geschikt-voor-mij.

Let op: gebruik geen hoofdletters en plaats een koppelteken (-) in plaats van spaties tussen de woorden.

Maak een permanente redirect (301) aan voor de oude URL
Wanneer de URL van een pagina (of item of album) wijzigt, zorg je met een 301 redirect dat bezoekers direct doorgestuurd worden van de oude pagina naar de nieuwe. Hiermee behoudt een pagina zijn waarde in zoekmachines. 

Geavanceerde SEO-opties

Klik op het pijltje omlaag om de volgende instellingen te beheren:

Link Title
Met de link title vertel je waar de pagina over gaat. De link title wordt zichtbaar wanneer een bezoeker met de muis over de titel van het item beweegt (hovert).

Meta Title
De meta title is de titel waarmee je in de zoekresultaten van Google verschijnt. Deze vind je ook terug bovenin het tabblad van je browser. De meta title is erg belangrijk voor SEO en moet voor het beste resultaat het zoekwoord van de pagina bevatten. Bij de SEO instellingen voor de website kun je aangeven of achter de meta title automatisch de naam van de website geplaatst moet worden.

Meta Description
Dit is de omschrijving waarmee je pagina in de zoekresultaten van Google verschijnt. De meta description staat onder de meta title en is een belangrijk middel om zoekers te laten doorklikken naar je website. Schrijf hier een uitnodigende tekst (maximaal 156 tekens) die de inhoud van de pagina goed vertegenwoordigt.

Robots index
Voor de gevorderde gebruiker: hier kun je aangeven of Google deze pagina mag indexeren en opnemen in de zoekresultaten. Standaard ingesteld op index. Stel deze optie alleen in op noindex voor bepaalde pagina's die Google niet hoeft op te nemen in zoekresultaten, zoals een inlogpagina.

Robots follow
Voor de gevorderde gebruiker: hier kun je aangeven of Google de linkjes op de pagina mag volgen. Standaard ingesteld op follow, alleen uitschakelen wanneer Google de uitgaande links niet mag volgen. Gevorderde gebruikers kunnen nofollow tags ook aan een enkele hyperlink hangen.