tips voor vindbaarheid nieuwe website in google

Snel vindbaar op Google met nieuwe website

Door Paul van Deursen, 

Vindbaarheid Vindbaarheid, Tips, Content en SEO

Voor een nieuwe website is een goede start van groot belang. Je wordt er enthousiast en gemotiveerd van, zodat je aan je website wilt blijven werken. De website behaalt steeds hogere posities in Google, je krijgt meer bezoekers en zo behaal je meer doelen. Wij willen je graag op weg helpen met jouw nieuwe website. We geven we je daarom tien simpele, maar belangrijke tips om goed vindbaar te worden in Google. Met onderstaande tips maak jij als ondernemer een goede basis voor je online vindbaarheid, daar hoef je geen SEO-expert voor zijn!

10 Tips om snel vindbaar te worden op Google met jouw nieuwe website

  1. Zorg voor een goed gevulde website
    Jouw website vindbaar maken? Zorg als eerst voor een goed gevulde website met voldoende content op elke pagina! Een website die half af lijkt, of waar slechts 2 of 3 pagina’s te vinden zijn oogt niet professioneel. Ook Google herkent dit. Bovendien is elke pagina die geschreven wordt er een die gevonden kan worden in de zoekmachine. Zorg dus dat je voldoende pagina’s op je website hebt met een beetje body.

    Onderzoek toont aan dat bij de eerste 10 zoekresultaten bijna nooit pagina’s te vinden zijn met minder dan 300 woorden. Sterker nog, pagina’s met rond de 2000 woorden worden meestal het beste gevonden. Maak de teksten op de pagina dus niet te kort. Veel content is met name een must als je op zoektermen wilt scoren met veel concurrentie. Over het algemeen zijn dit vaak short tail zoektermen zoals ''fiets huren'' of ''marketingbureau''. De homepage en de contactpagina zijn een uitzondering op de regel, deze hoeven niet per se veel tekst te bevatten. Heb je zelf geen tijd voor het schrijven van goede content? Dan kun je ook gebruik maken van een van onze tekstschrijvers.
  2. Wissel tekst af met andere contentvormen
    Schrok je van de 2000 woorden per pagina uit puntje 1? Gelukkig zijn er ook andere vormen van content waar je aan kunt denken om pagina’s te vullen, zoals video’s, pdf's, opsommingen, afbeeldingen of tabellen. Dit soort content, ook wel rich content genoemd, waarderen je bezoekers en het voorkomt lange lappen tekst. Ook variatie in tekstopmaak zoals het gebruik van cursieve en vetgedrukte woorden geldt als rich content omdat het de leesbaarheid van een tekst bevordert. Een pagina met 300 woorden die óók gebruik maakt van andere contentvormen kan goed scoren in zoekmachines.
  3. Bedenk voor elke pagina een zoekwoord
    Ideaal gezien heeft elke pagina minimaal 1 (combinatie van) zoekwoord(en) om op gevonden te worden. Bedenk voor elke pagina een zoekwoord, dat je niet ook gebruikt op andere pagina’s. Zorg dat dit zoekwoord in elk geval in de header (H1) en meerdere malen in de tekst voorkomt. Strategische plekken voor jouw belangrijkste zoekwoord zijn aan het begin van de tekst, de eerste alinea bijvoorbeeld, een aantal keer in het midden én in de laatste alinea. Zorg wel dat je niet té vaak het keyword gebruikt. Hier wordt je webtekst 'spammy' van wat door Google weer als minpunt wordt gezien.
  4. Zorg voor een goede zoekvriendelijke Header bij elke pagina
    De Header op de pagina is een van de belangrijkste signalen voor Google om te bepalen waar een pagina over gaat. Nog altijd zien we vaak op de homepage van een website de header: ‘welkom op onze website’. Denk goed na -of doe onderzoek naar- een goede titel voor elke pagina, met zoekwoorden waar mensen ook daadwerkelijk gebruik van maken.
  5. Vul het SEO tabblad in
    In ons CMS sweet heeft elke pagina ook een tabblad SEO (SEO staat voor Search Engine Optimization). Hierin kun je onder andere zogenaamde META data invullen. De meta titel is de titel die op Google gebruikt wordt in de zoekresultaten, gebruik een pakkende titel inclusief zoekwoorden. De meta-beschrijving moet een korte beschrijving zijn van de website, die ervoor zorgt dat mensen op de link willen klikken. In de metabeschrijving is het gebruik van zoekwoorden niet noodzakelijk. 
  6. Meld je aan bij Google Analytics en Google Search Console
    Meten is weten. Dat geldt ook zeker voor jouw website. Met de gratis Google Analytics software geeft de zoekmachinegigant jou inzicht in alle mogelijke statistieken van jouw website. Denk aan welke pagina’s het meest bezocht worden en waarvandaan de bezoekers bij jouw website binnenkomen. Met de Search Console kun je onder meer de website, of afzonderlijke pagina's direct laten indexeren. Binnen no-time zal de pagina dan zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Wij raden je aan om dit bij elke nieuwe website en pagina van de website te doen. (Dit doe je bij URL-inspectie). Het fijne aan Google Search console is, is dat je per pagina kunt zien op welke zoektermen deze rankt. Ga voor de low haning fruits door je pagina te optimaliseren op keywords waar je al een prima positie op hebt (maar niet #1) of check waar flinke verbetering nodig is.
  7. Kopieer nooit content van andere websites
    Google herkent en bestraft plagiaat. Allereerst zal jouw pagina nooit boven de originele pagina komen in Google. Daarnaast kan Google de gehele website uit de zoekresultaten halen. Om er dan weer in terug te komen is zeer lastig. Kopieer daarom geen teksten van andere websites. Het is beter om geheel nieuwe content te creëren, of herschrijf en combineer bestaande teksten naar unieke content voor jouw website.
  8. Maak gebruik van interne links met relevante anchor tekst
    Binnen de tekst van een pagina kun je interne links maken naar andere pagina’s op de website. Dit is handig voor de bezoeker omdat je diegene aan relevante informatie helpt en aan Google laat je weten dat de pagina’s met elkaar te maken hebben. Een voorbeeld: op een pagina voor damesschoenen kun je in de tekst een link plaatsen naar een pagina over kinderschoenen en herenschoenen. Gebruik niet een tekst als ‘klik hier’ maar liever het daadwerkelijke zoekwoord of de hele zin om te linken.  Een relevante anchor tekst is meer SEO-proof en daarbij kan de bezoeker beter beoordelen wat er op de pagina achter het linkje zit. Voorbeelden van interne links vind je ook op deze pagina bij tip 1 en 6.
  9. Links van andere websites
    Probeer links te krijgen van andere websites. Elke link geldt als een stem voor jouw website. En net als bij verkiezingen, degene met de meeste stemmen wint! Je kunt bijvoorbeeld bij samenwerkende bedrijven, op startpagina’s of als gastblogger links verkrijgen. Vergeet hierbij niet: hoe beter de kwaliteit van de website waar de link op staat, hoe waardevoller de link. Eén link van een website met een hoge autoriteit is meer waard dan 20 links van lage kwaliteit website. Daarbij is de overlap in branche/onderwerp ook van belang. Een hengelsportzaak in Bloemendaal heeft meer aan een linkje van een blog over vissen dan een link van een bloemist in Den Bosch. Check hier meer linkbuilding tips om je vindbaarheid te verbeteren.
  10. Maak sharable content
    Tot slot kun je met sharable content je website vindbaar maken. Indien je veel moeite steekt in het schrijven van grappige, vernieuwende of zeer bruikbare content, is de kans aanwezig dat dit gedeeld wordt door anderen op het web. Het gevolg: organische linkjes naar jouw website die zorgen voor een hogere autoriteit en uiteindelijk ook een betere ranking. Voorbeelden van shareable content zijn infographics, how to's, video's met een fun factor, webinars, een onderzoek en blogartikelen.

Als je deze tips in acht neemt om jouw website vindbaar te maken, zal jouw website ongetwijfeld een goede start maken. Veel succes met jouw nieuwe website!

Ja, ik wil een goed vindbare website

Terug naar overzicht