Wat is Rich Content en wat zijn de voordelen ervan

Verrijk jouw website met Rich Content

Door Paul van Deursen, 

Uitleg Content, Google, Afbeeldingen, Tips, Youtube en SEO

Een stuk tekst die goed opgebouwd is en de lezer informeert is natuurlijk al goede content. Maar hoe kan een zoekmachine zien waar een pagina over gaat zonder tekst? Nou, op meer manieren dan je denkt! Met zogeheten 'rich content' kun je jouw teksten verrijken én een wit voetje halen bij Google. Tijdvooreensite legt uit hoe jij deze rich content het beste toepast om de ervaring van jouw bezoekers te verbeteren. Ter verduidelijking doen we dit aan de hand van een website over vissen.

Wat is Rich Content?

Het is lastig om de term Rich Content in één bondige definitie te vatten. Eigen alles wat niet valt onder een 'platte' tekst, wordt gezien als Rich Content. Rich Content is een verrijking van de 'gewone' tekst en kan in sommige gevallen zelfs een tekst vervangen. Denk maar eens aan een Emoticon of een GIF-bestand. Deze vormen van rich content zie je alleen niet zo gauw op een website. Enkele voorbeelden van rich content zijn:

  • links op een pagina
  • afbeeldingen en infographics
  • video's
  • tabellen
  • een opsomming
  • audiobestanden
  • testimonials
  • blockquotes

Verderop in dit artikel neemt Tijdvooreensite een aantal van deze vormen van rich content onder de loep. Waarom zou je Rich Content gebruiken? Met Rich Content kun je grote lappen tekst wat opleuken en aantrekkelijker maken om te lezen. Een tekst met hier en daar een afbeelding of een opvallende quote leest nu eenmaal een heel stuk prettiger dan een 'baksteen'. Het is een sterk middel om de aandacht van jouw websitebezoeker vast te houden. Rich Content wordt niet alleen gewaardeerd door jouw lezer, maar ook door Google. De zoekmachine gebruikt Rich Content als hulpmiddel om jouw content beter te begrijpen. Door jouw pagina's aan te vullen met bijvoorbeeld een tabel, afbeeldingen en video's kun je de vindbaarheid én de gebruiksvriendelijkheid van je website vergroten.

(Externe) links op een pagina

De links op jouw pagina bepalen mede waar jouw pagina over gaat. Staan op een pagina een aantal links naar één of meerdere websites over vissen? Dan snapt Google dat ook jouw pagina met vissen te maken heeft. Dergelijke uitgaande links, ook wel externe links genoemd, hebben een positief effect op jouw vindbaarheid. Je laat namelijk zien dat jij het beste voorhebt met jouw bezoekers. Door hen te verwijzen naar andere pagina's buiten jouw eigen site, help jij bezoekers aan zoveel mogelijk relevante informatie. Deze 'vriendendienst' wordt door Google zeer gewaardeerd. Mits de uitgaande link toegevoegde waarde heeft natuurlijk. In het geval van onze vissen website is het niet relevant om bezoekers te verwijzen naar een keukenboer of online schoenenwinkel. 

Tip: kies in jouw CMS om de uitgaande link te laten openen in een nieuw venster

Het belangrijkste is om links te plaatsen die jouw bezoekers écht verder helpen. Gooi jouw teksten niet vol met linkjes. Dit oogt spammy en komt de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede!

Voeg enkele plaatjes toe aan de pagina

Het gebruik van foto's en plaatjes heeft een grote, positieve invloed op de vindbaarheid en bezoekerservaring van de pagina. Een foto van de vis maakt voor de bezoeker direct duidelijk waar de tekst over gaat. De bezoeker zal de pagina beter beoordelen, langer op de pagina blijven en minder snel direct van de website vertrekken omdat het hem niet bevalt. Google pikt deze signalen vervolgens op, met als resultaat een hogere ranking. Daarnaast zoeken mensen via Google ook vaak op 'images' waarbij ze direct alle plaatjes van websites te zien krijgen. Zorg daarom dat je de foto ook een 'alt'-tag meegeeft, waarin je uitleg geeft over de foto. Zorg voor een korte beschrijving van de foto. Fout: 'Snoek' Goed: 'Dit is een grote snoek die wij gevangen hebben in het Markermeer'.

Youtube Video's kunnen jouw website helpen

Wellicht wist je dit niet, maar Google is eigenaar van Youtube. En Google probeert op alle manieren hun imperium uit te breiden. Video's worden niet alleen zelf zichtbaar in de zoekresultaten, maar ook de pagina's die het Google-produkt Youtube gebruiken scoren beter in de zoekmachine. Op deze manier maken meer en meer mensen gebruik van hun diensten. Daarnaast levert het, net als met de plaatjes, een goede bezoekerservaring op met alle positieve gevolgen van dien. Plaats zelf relevante video's op Youtube of toon een filmpje van iemand anders op jouw website. Een leuke video over de vangst van die snoek is leuk voor de bezoeker, voor Google en dus voor jouw website.

Tabellen zijn informatief

Op jouw website over vissen heb je wellicht een pagina over hengels. Deze zijn er uiteraard in verschillende soorten en maten. Wanneer jij deze hengels in een tabel plaatst op jouw website, begrijpt de zoekmachine niet alleen via de tekst dat hengels het onderwerp zijn, maar ook met de tabel. Ook is het mogelijk dat de bovenste artikelen in de zoekresultaten te voorschijn komen. Het zoekresultaat van jouw website valt dan meer op, wat zorgt voor een hogere klikfrequentie (click-though-rate). Als veel mensen op een zoekresultaat klikken, is dit een signaal naar Google dat de pagina goed aansluit op de zoekopdracht. Naar aanleiding van deze conclusie zal Google jou een hogere positie toebedelen. In dit artikel lees je hoe je een tabel SEO-proof maakt. Ook duiken we in de do's en dont's voor het gebruik van een tabel. 

Ontdek zelf de voordelen van rich content

Je begrijpt dat alleen een stukje tekst niet meer voldoende is. Niet voor de bezoeker, die meer wil dan een lap tekst, maar ook niet voor de zoekmachines. Maak daarom gebruik van rich content om jouw pagina's en website te verrijken. Het is niet noodzakelijk om op elke pagina alle opties in te zetten. Gebruik enkel de opties die voor jouw bezoeker informatief zijn en passen bij de pagina. Het gevaar is anders dat de pagina te druk wordt, wat voor een negatieve bezoekers ervaring kan zorgen. En zoals altijd; Google merkt dit!

Terug naar overzicht