De voordelen van Google Mijn Bedrijf

Door Tino Schreuders, 

SEO, Uitleg en Tips Google, SEO, mijn bedrijf en maps

Voor alle bedrijfseigenaren van eenmanszaken, mkb bedrijven, winkels en/of multinationals is een van de eerste adviezen die wij geven: maak een ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina aan. Dit heeft verschillende voordelen voor jouw website, én voor je bedrijf. Dus maak nu direct jouw bedrijfspagina aan!

Wil je weten waarom wij dit vinden? We leggen hieronder uit wat de belangrijkste voordelen van Google Mijn Bedrijf (ook wel Google My Business / Google Places) zijn.

  1. Google Mijn Bedrijf maakt je vindbaar op Google Maps

  2. Het grootste voordeel van een Google Mijn Bedrijf pagina is de zichtbaarheid van jouw bedrijf in Google Maps. Google Maps is een van de grootste online kaartendiensten ter wereld. Hoe vaak gebruik jij zelf bijvoorbeeld Google Maps om een locatie van een restaurant, de dichtstbijzijnde kapper, of welk bedrijf dan ook op te zoeken? Elke week? Elke dag? Als je een Google Mijn Bedrijf-pagina hebt, zal jouw bedrijf met een icoontje, foto, adres, telefoonnummer en website-adres zichtbaar worden. Dit is handig voor mensen die in de regio wonen, maar ook voor o.a. toeristen en zakenpartners.


  3. Featured content in Google Search

  4. Is het je wel eens opgevallen dat de zoekresultaten in Google maar een dunne kolom zijn? Vroeger stonden er rechts naast de kolom advertenties. Tegenwoordig gebruikt Google deze ruimte voor zogenaamde featured content. Als Google er zeker van is dat een bepaalde zoekopdracht bij jouw bedrijf hoort, dan krijg je een zeer professioneel uitziend overzicht van jouw bedrijf rechts naast de zoekopdrachten. Helemaal gratis! In deze kolom staan alle belangrijke gegevens van jouw bedrijf, zodat mensen makkelijk met je in contact kunnen komen. 

    Als je geen bedrijfspagina bij Google hebt aangemaakt, kan dit overzicht ook getoond worden. Echter, als je dit wél hebt gedaan, dan is de kans dat deze getoond wordt veel groter, plus je hebt invloed over de getoonde informatie zoals openingstijden, telefoonnummer en adres. 


  5. Betere resultaten in Google Search

  6. Doordat je met een bedrijfspagina bij Google aangeeft dat je een professioneel bedrijf bent, hecht Google meer waarde aan jouw website. Dit wordt beloond met mogelijk hogere posities voor jouw website in de zoekmachine. Deze hogere posities zijn mede het gevolg van een sterke link vanaf jouw Google Mijn Bedrijf pagina (en eventueel van de featured content kolom) naar de website. Zoals je wellicht zult weten gelden links naar jouw website als een indicator voor Google dat jouw content belangrijk is. Het werkt als een soort stem in de verkiezing; ‘wie heeft de beste website voor dit zoekwoord’. Net als bij alle verkiezingen; degene met de meeste stemmen wint!

  7. In Google Mijn Bedrijf kun je reviews beheren

  8. Ook in Google kan men reviews van jouw bedrijf achterlaten. Deze reviews kunnen (als je dat wilt, deze setting kun je ook uit zetten) getoond worden bij jouw bedrijfsvermelding in Google. Via de bedrijfspagina kun je reageren op de reviews, of aangeven aan google dat een bepaalde review in jouw ogen ongepast is. met de kans dat de review niet meer getoond zal worden. Zonder bedrijfspagina kan men ook reviews achterlaten, maar je hebt dan verder geen invloed op de achtergelaten reviews.

Al deze voordelen lijken ons voor zich te spreken, maar wat als we je vertellen dat het opzetten van een bedrijfspagina nog geen 15 minuten in beslag neemt? Maak direct een Google Mijn Bedrijf pagina aan. Het is zo gebeurd, zeker met onze handleiding voor Google Mijn Bedrijf.

Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op

Terug naar overzicht