Een online reserveringssysteem: ook op jouw website?

Door Sigrid Vink, 

Bij Tijdvooreensite krijgen we regelmatig vragen van onze klanten over de mogelijkheid van een online reserveringssysteem op hun website. Niet zo gek, want we hebben aardig wat B&B's, restaurants, salons en praktijken in ons klantenbestand. En die willen het hun bezoekers én zichzelf natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken. Tijd om het online reserveren eens onder de loep te nemen.

De reserveringsagenda anno 2018

Hoewel sommige mensen nog steeds de voorkeur geven aan een analoog rondje bellen, wordt het gros van ons digitaler en luier. Een afspraak met de kapper boeken we dus graag vanaf de bank via ons iPadje, net als een restaurant of B&B. Zelfs bij het ziekenhuis mogen we tegenwoordig digitaal een afspraak inplannen. Dat is niet voor niets: online boeken biedt grote voordelen, niet alleen voor luie mensen, maar ook voor ondernemers. 

Voordelen van een reserveringssysteem voor ondernemers:

  • Je bedrijf altijd en overal bereikbaar, dus meer boekingen
  • Minder telefoontjes van klanten terwijl je aan het werk bent
  • Nooit meer dubbele afspraken en minder no-shows
  • Minder werk voor jou dankzij veelzijdige functionaliteiten

Altijd bereikbaar voor klanten, gasten en cliënten

Meer dan veertig procent van de online reserveringen wordt tegenwoordig buiten kantoortijden gedaan. Dat geldt niet alleen voor boekingen voor hotelkamers, maar ook voor de tandarts of de schoonheidsspecialist. En dat is logisch, want in de hectiek van een druk leven hebben klanten vaak pas in de avond en het weekend tijd om te bedenken wat ze allemaal nog willen. En dus boeken ook jouw klanten graag via een reserveringssysteem dat 24/7 bereikbaar is.

Hou zelf meer tijd over voor je werk

Niks vervelender dan dat je onder je werk of tijdens een behandeling telefonisch een afspraak met een klant moet inplannen. Een hoop gedoe met agenda's, overleg, en intussen zit je huidige klant zich af te vragen of de verf niet te lang inwerkt. Online afsprakenplanners verminderen om te beginnen het aantal telefoontjes en ingesproken berichten. Maar er is nog veel meer winst te behalen, want de meeste online boekingssystemen staan bol van de functionaliteiten. Bekijk maar eens wat een gemiddeld reserveringssysteem jou voor werk uit handen kan nemen:

Functionaliteiten van online reserveren

  • Zoek & boek: laat klanten en gasten zelf zoeken en reserveren
  • Klantdata: laat klanten hun gegevens invoeren en exporteer deze naar jouw administratie
  • Agendabeheer: zie hoe de planning en bezetting ervoor staat 
  • Klantcommunicatie: verstuur automatisch bevestigingen en reminders naar klanten
  • App en klantomgeving: beheer zelf en laat je klanten reserveringen beheren
  • Reviewverzameling: verzamel automatisch recensies van gasten en klanten
  • Integratie: verwerk je reserveringssysteem naadloos in je website en social media
  • Betaling: laat klanten online afrekenen met automatische factuur en bevestiging
  • Rapportage en analyse: leer hoe het is gesteld met je reserveringen en omzet
  • Roosterbeheer: koppel afspraken en diensten aan medewerkers
  • Multimediaal: maak klanten attent op aankomende events via sms-berichten of whatsapp
  • Kortingscodes, klantomgeving, verjaardagsmails, groepsreserveringen, herhaalafspraken en nog veel meer

Voor elke branche een goed reserveringssysteem

De reserveringssystemen schieten als paddenstoelen uit de grond. Ze worden dan ook steeds geavanceerder en steeds meer branchespecifiek. Dat is niet alleen te zien aan de functionaliteiten, maar ook aan de look en feel. Zo zijn er boekingssystemen voor o.a.:

  • Horeca; restaurants, hotels en B&B's
  • Medisch, zorg & welzijn
  • Zakelijke dienstverlening
  • Onderwijs
  • Vrije tijd, sport en ontspanning

Hoe online reserveren via jouw website

Kortom: iedereen is gebaat bij een knap reserveringssysteem. Maar hoe regel jij dat klanten online kunnen reserveren of een afspraak inplannen? Sommige reserveringssystemen hebben plug-ins beschikbaar voor WordPress of Joomla. Heb je een website van Tijdvooreensite, dan kun je bezoekers op drie manieren laten reserveren of plannen:

  • via een iframe van het online reserveringssysteem
  • via een link naar het reserveringssysteem
  • via een formulier

Een online reserveringssysteem opnemen in je website

De meeste reserveringssystemen bieden de mogelijkheid om het systeem naadloos te integreren in je website. Dat doe je middels een iframe: een stukje code waarmee je een HTML-website in een andere website kunt plaatsen. Deze code plak je gewoon op de gewenste plek in je tekst. Daarvoor moet je eerst even de html-knop activeren in de teksteditor. Uiteraard helpen we je daar graag bij!

Een link naar een online reserveringssysteem

Het kan ook anders: door een link naar een extern reserveringssysteem op te nemen in je website. Die link kun je plaatsen op je contact- of afsprakenpagina of in een speciaal daarvoor aangemaakt afsprakenformulier. Het is wel een stapje extra, en je bezoeker moet er je website voor verlaten.

Online reserveren via een formulier

Nog een manier om klanten te laten reserveren, is door een aantal data of opties op te nemen in een formulier. Daar zit dan geen echte agenda of database achter, geen betalingssysteem, geen automatische bevestiging, niets. Maar het is een prima manier voor aanmeldingen voor een cursus of een bijeenkomst.

Meer weten?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een reserveringssysteem in je website? Bel of mail ons, we vertellen je er graag meer over. Of vraag om een demonstratie! Dan laten we je zien hoe zo'n reserveringssysteem er op jouw website uit kan zien.


Terug naar overzicht