Is jouw website al AVG-proof?

Door Sigrid Vink, 

AVG

Met de ingang van de AVG op 25 mei 2018 moet je je als ondernemer maximaal inspannen om de privacy van betrokkenen te beschermen. Zo moet je website in alle opzichten veilig zijn en zul je middels registers en statements moeten aantonen dat de privacy van klanten hoog op je agenda staat. Even wat extra werk dus. Gelukkig is je website vrij eenvoudig AVG-proof te maken.

Wat is AVG?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (of: General Data Protection Regulation (GDPR)) is een Europese verordening die de privacy van burgers moet beschermen. De wetgeving behelst drie principes: de uitbreiding en verbetering van privacyrechten van burgers, het vergroten van verantwoordelijkheden voor organisaties en de uitbreiding van de bevoegdheden voor privacytoezichthouders. In de praktijk betekent het voor jou als ondernemer dat je flink je best moet doen om gegevens te beveiligen. Bovendien moet je voor zowel klanten als toezichthouders inzichtelijk maken hoe je dat precies doet. En ga je gegevens verwerken? Dan moet je vrijwel altijd eerst toestemming vragen. 

AVG in tien stappen

Hoewel de nieuwe regelgeving al gauw riekt naar veel extra werk, is het raadzaam om er toch maar zo snel mogelijk aan te beginnen. Want doe je dat niet, dan kunnen de boetes enorm oplopen. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft geprobeerd om het een beetje eenvoudiger te maken met een AVG-10 stappenplan waarmee je AVG-compliant kunt worden. Het 10-stappenplan in het kort:

  1. Maak jezelf en medewerkers bewust van privacywetgeving en maak een privacyplan
  2. Geef betrokkenen de kans om privacyrechten uit te oefenen (bv. inzage of wijziging)
  3. Maak een register waarin je bijhoudt welke gegevens je verzamelt, met welk doel en hoe
  4. Doe een risico-inventarisatie wanneer je gegevens met een hoog privacyrisico verwerkt
  5. Pas privacymaatregelen toe by design en by default
  6. Stel een functionaris voor gegevensverwerking (FG) aan
  7. Meld datalekken en registreer deze
  8. Sluit verwerkersovereenkomsten af met partijen die voor jou gegevens verwerken
  9. Stel een leidende toezichthouder aan wanneer je in andere Europese landen zaken doet
  10. Vraag altijd toestemming voor gegevensverwerking, en registreer dit

Wat betekent de AVG voor jouw website?

Verzamel je gegevens via bijvoorbeeld een contactformulier? Dan moet je uitleggen hoe en waarom je dat doet. En voor die gegevensverwerking moet je vooraf akkoord vragen van je klanten. Bovendien moet je die gevoelige gegevens beschermen met je leven. Of in elk geval: veilig opbergen. Maar hoe pak je dat allemaal aan? Biedt je website je de mogelijkheden om online AVG-compliant te worden?

Een AVG-proof website

Bij Tijdvooreensite zijn we de laatste puntjes van ons eigen privacybeleid nog aan het afvinken. Maar intussen hebben we ons vooral druk gemaakt over de gevolgen van de AVG voor onze klanten. Zo hebben wij alvast een aantal zaken voor onze rekening genomen om je website AVG-proof te maken. Daarnaast geven we je via het CMS de tools om aanvullende AVG-maatregelen in te voeren.

Je website is technisch al grotendeels AVG-proof:

  • Je website is beveiligd met SSL (herkenbaar aan https://) zodat gegevens via formulieren veilig uitgewisseld worden
  • Wij slaan data veilig op bij gecertificeerde partijen waarmee wij verwerkersovereenkomsten hebben afgesloten
  • We beschermen je website voortdurend tegen hacks en andere risico's middels updates en bugfixing

Bovendien geven we je handige CMS-tools om je website AVG-proof te maken:

  • Activeren en aanpassen van de cookiemelding (binnenkort inclusief standaard AVG-melding)
  • Eenvoudig opnemen van een privacyverklaring in een formulier
  • Aanpassen van de Google Analytics-code voor het onherkenbaar maken van IP-adressen

Verder leggen we je uit hoe je Youtube-filmpjes in privacymodus kunt invoegen en vind je hier een handige AGV-checklist voor je website.

Klaar voor de AVG?

Ben je toe aan een nieuwe website en wil je het graag gelijk goed doen? Of wil je je huidige website AVG-proof krijgen? Zorg dan dat je de mogelijkheden in huis hebt om makkelijk aanpassingen te kunnen doen. Bel of mail ons voor meer informatie, of vraag meteen een gratis demo aan van jouw AVG-proof website.

Ik wil ook graag een AVG-proof website

Terug naar overzicht